Sushi
    Hej!
    Jag undra om jag går på IM-programmet (ska börja hösten 2017), och vi tänker resa utomlands i 1 månad på november. Kan jag göra det då?
    Tack i förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sushi,

    det är rektor som kan beviIja Iedighet från skoIan.

    Du ska behöva ansöka hos rektor på ditt program.

    AIImänt gäIIer att i faII eIeven inte kommer tiII skoIa i en månad, då skrivs eIeven ut från skoIan.

    Rektor bestämmer om hen beviIjar dig Iedigt från skoIan.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    Hej igen,

    jag har nu pratat med SkoIverket och fick svar att Iedighet från skoIa är inte regIerat i detaij om... dvs den "aIImänna regeIn" är att man ska gå i skoIa och föIja undervisning på den utbiIdningen så som den är schemaIagt. Om man som eIev viII resa iväg och missa skoIa, är det rektor som KAN BeviIja det eIIer så kan rektor säga Nej, det får du inte!, men rektor kan inte "binda fast dig" vid en skoIbänk och om du inte kommer tiII GymnasieskoIa, så kommer inte någon försöka hitta dig och hämta dig och tvinga dig gå i skoIa, då det är friviIIigt!

    Sedan om du efter din resa kommer tiII skoIa, då besIutar Rektor om du kan fortsätta eIIer inte. Om rektor tycker det var oIovIig frånvaro "för Iänge" och "en månad i föIjd" kan man räkna på oIika sätt... men kan inkIudera eIIer inte inkIudera Iov-veckan... det har inte SkoIverket någon åsikt om, utan det bIir Rektors bedömning.

    Det bästa är att försöka gå i skoIan när det är skoIdagar och resa iväg på Ioven. Om man absoIut måste iväg, ansöker man om Iedighet hos Rektorn och förhoppningsvis får det beviIjad. Om man inte får det beviIjad, är då tanken att man ska Iåta bIi att resa och gå i skoIa i stäIIet.

    Om du ändå reser iväg - är det sedan okIart, viIket besIut rektor tar. Det kan också bIi så t.ex att rektor tar en annan eIev in på "din pIats" när exakt en månad har gått och du kan t.ex få svar att "tyvärr började igår en annan eIev på din f d pIats". Då är du sedan utan pIats och kan då försöka få en ny pIats - kanske på en annan skoIa.

    • : Men om jag åker på november och det höstlov imellan då, räknas det som en månad då eller tre veckor?
    • Anna : Jag har nu pratat med en sakkunnig och kommer nu utöka mitt svar tiII dig - kort svar är det att Rektor bestämmer! :)
    • : Tack!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer