Anita
    Hej!

    Jag är en elev som går i ettan i gymnasiet och har funderat på att byta till en annan skola eftersom att jag inte riktigt trivs med min klass, tycker att jag inte liksom smälter in med klassen. Den skola som jag tänker byta till har läst några kurser som jag inte ännu har läst/börjat och jag funderar därför över att läsa på sommarskola för att ta igen ämnena, om jag skulle byta. Min fråga är då hur det fungerar med sommarskola, för att jag har hört att man högst bara kan få ett godkänt (E). Är det sant? Kan man inte få ett högre betyg, t.ex A?

    Jag har t.ex inte läst samhällskunskap 1b som är en 100 poängskurs.
    Men om det vore så att man kan få ett högre betyg än ett E, kommer det då att vara svårare för att få ett bra betyg genom att läsa endast en kurs mycket intensivt under 4-5 veckor jämfört med att läsa flera ämnen samtidigt fast under 2 terminer?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    På sommarskola brukar endast svenska, engelska och matematik erbjudas och endast till elever som fick F i kurserna som du på sommarskola kan försöka få bättre betyg på. Det är kanske därför i praktiken ser ut att man endast får E i kurserna... För att eleverna har svårt för kurser och har redan misslyckats med dem och det är svårt för dem att få högre betyg än E.

    Studie- och yrkesvägledare