Nida
    Hej jag har klarat mig bra under ena termin av en retorik kurs som jag har som fördjupning men nu kan jag inte klara av mig längre så tänker att hoppa av denna terminen. Får jag det göra det nu???alltså hoppa av den kursen halv klarat?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nida,

    utan 300 poäng Betygsatta programfördjupningskurser, uppfyller man ej kraven för Examensbevis från Humanistiska programmet; det kan du se ex. i Programplanen för HU>>. Med F betyg i en programfördupnings kan du uppfylla kraven och få examensbevis; men utan betyg i 300 p.programfördjupningar, uppfyller du ej kraven. Dessutom kommer du förlora Studiehjälpen från CSN pga du går i så fall över från heltid till Deltidsstudier.
    Deltidsstudier ger inte rätt till studiehjälpen från CSN.

    Vi avråder från att hoppa av kurser. Mitt råd till dig blir att försöka få godkänt betyg, men annars så gör du ditt bästa och om du ändå får F betyg, då vet du att du gjorde så gott du kunde och du kanske ändå uppfyller kraven och får ut ditt examensbevis och blir behörig till eftergymnasiala studier.

    Vänligen

    L.

    Liselotte