Elsamedfrågor

    Kan man läsa kurs/prövning efter sista sökdagen? Jag ska förmodligen läsa spanska 4 som kurs på komvux fram tills 11 okt. Sista dagen att söka är ju 16 oktober. Kan jag göra en prövning i spanska 3 under v42(14-20 okt), alltså kmr då prövningen ev/delar av bli gjorda efter sista sökdagen? Och sen då komplettera mina betyg i spanska 3 & 4 innan sista kompletteringsdagen 2 dec. Ska isf läsa båda kurserna i uppsala

    • Elsamedfrågor : Jag har mitt enda E i spanska 3 och tänkte att det är lika bra att testa av den också om jag ska satsa på Iaf C i spanska 4. Efter en kurs i spanska 4 lär jah ju ha en bättre förutsättningar att höja mig i spanska tre, eftersom prövningen isf görs efter kursen
    • Milla : Vi rekommenderar att man alltid försöker skaffa sig så bra kunskaper och så höga betyg i alla kurser man läser. Varför sikta på C och inte på A? Gör ditt bästa och betyget "följer" dina kunskaper. Och skulle det bli så att du endast får E i spanska 4, då får du ju ändå meritpoängen för den kursen + att du har bättre förutsättningar att genom prövning höja betyget i en lägre kurs (spanska 3).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, det är helt OK att komplettera sin ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar t o m sista dag för komplettering; jag ser att du redan har tagit reda på när sista dag för komplettering av ansökan till VT-25 blir (den 2 december 2024). Och du har också rätt i att det är så klart lättare att få högre betyg på prövningen i en lägre kurs om man läst en högre kurs i samma ämne! Så, lycka till med dina studier och med prövningen! Allmän information (förklaring) kring prövningar kan du läsa bland annat på fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare