Cirkulation

    Många säger att Natur är bättre än Teknik för att tex utgå från detta exemplet: Eftersom man läser moderna språk på Naturvetenskapsprogrammet och inte Teknik och för att göra det måste man ju välja det som inviduella val vilket gör att om man vill få extra meritpoäng måste man välja det som inviduellt val och därmed slösa sina inviduella val medan man inte behöver det på natur men är det verkligen sant? eftersom ifall jag tar samhällsbyggande och miljö och ifall jag har förstått rätt tar man programfördjupning i 3an och ifall jag tar den teoretiska utbildningen och läser biologi 1, fysik 2, matte 4 och moderna språk kommer det inte vara samma. För sedan har jag ju två till inviduella val 200 p och då kan jag ju välja engelska 7 osv.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du tittar i Programplan för TE >> så ser du att Moderna språk får läsas som programfördjupning. Men det betyder inte alla alla gymnasieskolorna som erbjuder teknikprogrammet erbjuder eleverna möjlighet att kunna välja läsa moderna språk. Det är mycket möjligt att det valet (den möjligheten) inte kommer att finnas. Det är endast OBLIGATORISKA KURSER + tillräckligt antal poäng från listan på programfördjupningar och 200poäng individuellt val som gymnasieskola är skyldig att erbjuda. En gymnasieskola kan säga att på grund av lärarbrist och andra svårigheter så ska alla elever läsa de här 400poäng programfördjupningar. Alltså, får eleverna en lista på kurser som sammanlagt uppgår till 400p. och som alla elever ska läsa. Inom Individuellt val säger reglerna att minst en estetisk kurs och minst en kurs i ämnet Idrott bör erbjudas att välja, men om det inte blir tillräckligt antal elever som valde de kurserna så kommer de inte att starta... så, även inom individuellt val kan skolan säga att alla elever ska läsa de här kurserna. Det är inte säkert att en elev ska få välja någon kurs, över huvudet taget (förutom möjlighet att välja en estetisk kurs och en extra idrottskurs, vilket reglerna säger att gymnasieskola måste inkludera i listan på valbara kurser).
    Det går, alltså inte i detalj att planera vilka "valbara kurser" som du ska läsa på gymnasiet.
    Vad gäller t.ex engelska 7, så är det en mycket populär kurs (både på grund av den ger meritpoäng och för att engelska är mycket bra att kunna så mycket som möjligt inom) men det är inte alls säkert att lärarkapacitet på skolan räcker. Jag kan inte lova dig att någon gymnasieskola kommer ge eleverna möjlighet att läsa eng7. Den kursen är inte obligatorisk och med det behöver inte erbjudas.

    Studie- och yrkesvägledare