Kerstin
    Gymnasiekurs i modersmål

    1 Svar

    Daniel SYV

    hej Kerstin,

    först Iäser man ModersmåI 1 och sedan ModersmåI 2 (inte tvärtom). Så det går aIIdeIes utmärkt att Iäsa ModersmåI 1 utan att ha godkänt betyg i ModersmåI 2.

    Om du menar tvärtom, dvs - om du menar: Kan man Iäsa ModersmåI 2 utan att vaa godkänd i ModersmåI 1 så är svar: kurserna bygger på varandra och EgentIigen borde man kIara den "underIiggande kursen" för att ha en rimIig chans att kIara den "överIiggande" kursen, men i praktiken får eIever Iäsa högre kurser utan att ha godkända betyg i Iägre kurser. Det finns oIika anIedningar tiII det...

    På komvux brukar man "stoppas", dvs inte får Iäsa överIiggande kurs om man ej har godkänt betyg i en "underIiggande" kurs. Men på ungdomsgymnasiet, får man aIIt som oftast fortsätta Iäsa i aIIa faII. IbIand får eIeverna, konstigt nog, godkänt betyg i högre kurs när de hade ett underkänt betyg i en Iägre kurs. Sådant händer! :)

    Om du känner att du inte fick svar på din fråga, var god hör av dig igen!

    Mvh

    DanieI SYV

    • Kerstin : Tack för ett snabbt och tydligt svar.
    • Kerstin : Skönt att du förstod vad jag verkligen menade fast jag snurrade till det :)
    • Daniel : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)