cipher

    Hej! Jag skulle vilja höja några betyg för att komma in i läkarprogrammet nu i höst, jag behöver höja mig ca 0.6 i snitt för att komma in och jag har max meritvärde. Alltså har jag endast B jag kan höja. Alltså behöver jag höja 6 B till A för att höja snittet nog. Jag undrar vad som händer om jag skulle pröva någon annan kurs jag inte har läst innan och får A i det? Skulle det ersätta ett av mina B? Eller skulle båda av de vara med i snittet och då påverka snittet mindre för att det är fler poäng? Får man ens göra det? Tack för svar!!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betyg i kurser som inte ingår i ditt examensbevis från gymnasiet påverkar ditt meritvärde endast i två fall: om den kursen krävs för behörighet (särskild eller grundläggande) eller om den ger meritpoäng. Inga andra nya kurser kan påverka ditt meritvärde.
    Du måste alltså höja betygen i de kurserna som finns med i ditt examensbevis. Men inom ämnet matematik kan du "ersätta" betygen på samma "nivå" med betygen i andra "spår", t.ex om du i ditt examensbevis har betygen i matematik 1c, 2c, 3c och 4 kan du göra prövningar i kurserna matematik 1a, 2a och 3b och om du får högre betyg i matematik 1a än du hade i 1c, kommer det högre betyget räknas in; på samma sätt "ersätter matte 2a matte 2c och matte 3b ersätter matte 3c.

    Studie- och yrkesvägledare