Ioan
    Hej , jag gick ut NA i år och måste komplettera vissa betyg och fick en papper av SYV från CentrumVux från Haninge där det står vilka betyg man ska ha osv....enligt denna papper ska jag ha godkänt i NK1b men jag har aldrig haft den i skolan men jag har godkänd i naturvetenskapligt specialisering men denna ämne finns inte alls på pappret jag fick från SYV :/
    Någon som kan hjälpa mig med detta problem ?
    • : Kan det vara så att du fick Studiebevis? Se vad som står överst på ett dokument som du fick i slutet av åk3. Det är väldigt stor skillnad och omöjligt att ge rätt svar om man inte vet vilken typ av utbildningsdokument du har. Men hur som helst är de två kurser du nämner i din ?- olika kurser. Det finns vissa ersättningsmöjligheter för Naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Från vilket program har du examensbevis och vilken utb på högskola vill du bli behörig till!? Har du godkända betyg i fysik, kemi och biologi?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag har examensbevis från Naturvetenskapligaprogrammet med inr. naturvetenskap , utökad program . Nej jag har ej godkänt i Biologi ( det är en av ämnena som ska fixas)
    • Milla : På NA läser man inte naturkunskap utan kemi.fysik och biologi i stället -se i http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf
    • : Om du verkligen har Examensbevis från naturvet prigrammet, har du Max 250 poäng F då är det bara att läsa just de kurser som du har F i för att höja meritvärde men du redan är behörig till högskola.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag undrar om det är så att du fick STUDIEBEVIS /eller möjligtvis Studieintyg/. I så fall behöver du på vuxenutbildningen komplettera mot Examensbevis (om du vill få behörighet till högskola). Exakt vilka kurser du behöver komplettera med beror på mycket olika "detaljer".

    Om du skriver av de kurser du har betyg i - alla betyg, även F är också ett betyg... om du skriver så här

    Jag har betyg i följande kurser, skriver du... t.ex Idrott och hälsa 1 - betyg B; Matematik 1c - betyg D och så vidare... även F-betyg är av intresse. Men det absolut viktigaste är om du har EXAMENSBEVIS eller en Annan typ av utbildningsdokument, min gissning är att du fick ett Studiebevis. Och om du gör så (skriver av alla kurser som du har fått betyg i + uppger vilken/vilka utbildningar på högskola/universitet du vill bli behörig till) - kan vi i så fall förhoppningsvis ge förslag på vilka kurser du behöver läsa eller göra prövningar i för att uppfylla kraven för Examensbevis från Komvux.

    Ett annat alternativ att du gör studieplanering med SYV på komvux och litar på att den SYV-en vet vad hen gör. :) ;)

    Och svar på din fråga om Naturkunskap 1b och Naturvet.specialisering är att det är Olika kurser som inte rakt av kan ersätta varandra, nej.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen

    Julia SYV