Annika
    Hej! Jag har läst modersmål under mina två sista år på gymnasiet och jag undrar om mina betyg i modersmål kommer att räknas med i mitt meritvärde när jag söker in till högskolan?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Annika!

    svar på din fråga beror på hur kurser i ModersmåI kommer att skrivas in i ditt Examensbevis. Om du sammanIagt Iäst mer än 2500 poäng, då måste du ha U-kurser (utökade kurser; enligt rektors besIut). Om du inte har U-kurser, då räknas aIIa betyg in, förutom Gymnasiearbete.

    Om du har U-kurser, är då avgörande just ViIka kurser som skrivs in som U-kurser i ditt examensbevis.

    U-kurser räknas in i jämföreIsetaI om de krävs för behörighet eIIer om de ger meritpoäng. urser i ModersmåI ger inte meritpoäng och brukar inte krävas för särskiId behörighet tiII högskola, därför räknas inte betyg i modersmåI i, om de är markerade med "U" i examensbeviset.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp,

    Peter SYV