Daniel

    Hej, jag och mina vänner prata om psykologi programmet och hur höga meritpoäng man behöver för att komma in ditt, och det är ganska höga ligger på ungefär 20-21 poäng (varierar beroende på högskolan) och det är omöjligt för oss att ligga på 20-21 eftersom i 1an så satsa vi inte riktigt hårt på meriten vi hade inte förståt systemet helt, men nu efter att vi fick reda på att alla betyg från 1an upp till 3an är i princip "bundna" på nått sätt, så betygen man fick i 1an påverkar betygen som man kommer få i 2a. Iallafall så vi kom fram till att vi kommer ligga på ungefär 19,något i merit när vi tar studenten. Vi var väldigt oroade tills vi fick reda på att det finns något som heter högskoleprovet vilket ändrar på saker. Jag går i 2an just nu så jag fick en ide, och det var nämligen att satsa på betygen nu, alltså få så många A som möjligt och det gör jag, jag pluggar sten hårt, men priset är att man har sabbat sitt sociala liv,fritid allmänt synen på skolan, så jag tänkte om jag nu får bra betyg tills våren 2018 då man igen kan göra HP, och göra den, jag satsar på 1,7 då och tänkte att ifall jag får 1,7 då behöver jag inte ens studera så hårt i trean utan bara få in kunskapen och få E-C på alla ämnen i 3an för att kunna bli behörig till högskolan. Jag trodde så tills en av mina vänner påstod att det finns konkurrens. Jag bor i malmö vilket är en ganska stor stad och jag vill gärna gå på malmöhögskola eller en skola som är iallafall nära malmö (som t ex lundsuniversitet osv..) problemet är att mina vänner påstår att psykologprogrammet har stor efterfrågan och det finns mycket konkurrens alltså att ifall jag t. ex får 17 i merit och 1,7 i HP då kan det finns någon som har kanske 19 i merit och 1,7 på HP(bara ett exempel behöver inte ha såna värden men på nått sätt mer poäng än mig antigen i meriter eller hp poäng), då kommer den högskolan välja den personen förre än mig. Det jag vill förstå, kollar högskolor på både merit och hp poäng eller kollar de bara på det högsta värdet du har, så om jag får 1,7 på hp och 17 i merit, struntar de i meritet eller kollar de bege två? Och min andra fråga är varför krävs det så mycket för psykolgiprogrammet? och är det verkligen så många som vill in i psykologiprogrammet, och kommer snitten för antagninspoängen att sjunka asså t ex från 21 till 20-19 ish, fram tills 2019 ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel!

    Om antal sökande till en viss utbildning är färre eller lika med antal platser på utbildningen så får alla behöriga en plats på utbildningen.
    När det är fler sökande än antal platser på en viss högskoleutbildning gör Antagning.se ett urval och de sökande som har högst Mtv (Meritvärde) kommer in. De övriga sökande ställs i reserv. Om någon antagen tackar Nej till sin plats, kallas den från Resev in på utbildningen som hade reservplats nr 1 och hen som hade reservplats nr 2 får reservplats nr 1, o s v.

    Man konkurrerar separat i Betygsgrupper och i HP-gruppen. Men eftersom ingen vet hur höga betyg eller hur högt resultat på högskoleprovet kommer att krävas så rekommenderas det att försöka få då högt som man kan och hoppas på det bästa, mer kan man inte göra, förutom följande:

    - sök till alla orter där utbildning ges;

    - förberedd dig på vad du gör om du inte kommer in; sök kanske samtidigt också Jobb och Andra utbildningar och kanske inte endast på högskola utan i andra skolformer, t.ex på en yrkeshögskola>>.