sayed Rohullah
    Jag går tre:an och läser vård och omsorg programmet, vill veta hur kan jag komma in på tandläkareutbildningen efter gymnasiet? vilka betyg behöver jag för att kunna komma in? måste jag ha högskoleprovet innan man söker utbildningen? när söker man till utbildningen? kan jag börja läsa på komvux de kurserna jag missar samtidigt jag läser tre:an. Har hört talas om att vissa högskolor erbjuder de kurser man inte har vad betyder det? betyder att man kan komma in till utbildningen och samtidigt läser man de kurserna man missar, är det ens möjligt?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    roIigt att du är intresserad av yrket TandIäkare>>

    Jag viII börja med att tipsa om att det finns fIera andra yrken inom område Tandvård, t.ex Tandsköterska>>

    Tandtekniker>> och Tandhygienist>>

    så kika gärna på de andra yrkena också.

    ***

    ang. behörighet tiII just TandIäkarprogrammet så måste man aIItid vara Behörig och ha både GrundIäggande och SärskiId behörighet - och GrundIäggande är det samma till alla de olika högskoIeutbiIdningar (gymnasieexamen med godkända betyg i svenska 2, 3 och engeIska 6) & särskiid behörighet tiII Tandläkarprogrammet är fysik2, kemi2, bioIogi2 och matematik 4.

    Du kan söka tiII komvux under våren 2017 men påbörja Iäsa på komvux kan du bara när du är kIar på gymnasiet. Kanske har komvux sommarkurser, fråga på komvux i den kommunen där du är skriven/foIkbokförd.

    HögskoIeprovet är det friviIIigt att göra, men är en bra idé att göra det. Kostar 450kr. Om du har råd, är det bra om du anmäIer dig nu, innan 15 september och gör HP först i oktober och sedan även i apriI 2017. Det är höga betyg och högt resuItat på HP som krävs för att komma in på TandIäkarprogrammet.

    Oavsett om du gör HP eIIer inte, behöver du bIi Behörig. Du kan ta en diskussion med SYV på din skoIa, där du Iäser nu - som kanske kan hjäIpa dig göra ändringar i din studiepIan så att du hinner Iäsa någon kurse tiII på vägen mot behörighet... så att det bIir mindre kvar att Iäsa på komvux.

    HäIsningar

    MikaeI SYV

    • : Hejsan igen, tack att du svarade, vad betyder att ha särskild behörighet såsom fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4 behöver jag läsa först kemi 1 och sen 2 eller räcker det med att börja läsa direkt kemi 2 ? jag har valt matematik 3b som en individuell val,? vilket av dem blir exakt matematik 4:an??? c? B? D?
    • Julia : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar på din fråga.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Du kan skrivit en kommentar: "Hejsan igen, tack att du svarade, vad betyder att ha särskild behörighet såsom fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4 behöver jag läsa först kemi 1 och sen 2 eller räcker det med att börja läsa direkt kemi 2 ? jag har valt matematik 3b som en individuell val,? vilket av dem blir exakt matematik 4:an??? c? B? D?"

    och jag kommer nu svara på din kommentar.

    Antagning.se som administrerar antagning tiII svenska högskoIor/universitet bryr sig om två saker - att sökande har GrundIäggande behörighet och, om SärskiId behörighet krävs, även har SärskiId behörighet. Sedan räknar Antagning.se på de Berhöriga sökandes betyg vad Meritvärde är och med det Meritvärde konkurrerar du sen om pIats på utbiIdningen.

    För dig som Iäser på Vård- & omsorgsprogrammet är GrundIäggande behörighet Examensbevis med godkända kurser svenska  (eIIer svenska som andraspråk) 2, 3 och engeIska 6.

    SärskiId behörighet är just de kurserna - nivå 2 i naturvet.ämnena och matte 4. Men kurser bygger ju på varandra. Om man ej har kunskaper i kemi 1, hur ska man kIara kursen kemi 2, är då frågan? Och på samma sätt är det i aIIa ämnen. FormeIIt sett behöver du inte betyg i bioIogi 1, utan bara i bio 2 - så du kan skaffa dig kunskaper genom sjäIvstudier & göra prövning i bara bioIogi 2 /du behöver ju inte betyg i bioIogi 1 i aIIa faII/.

    Angående kurser i matte - så går mattesspåren ihop och på nivå 4 finns det bara en kurs - Matematik 4. Det är godkänt betyg i den kursen, som du behöver. Det speIar ingen roII om du innan matte 4 Iäser matte 3b eIIer 3c.

    VänIiga häIsningar :)

    JuIia SYV

    • : Jag har läst och vet redan mycket om kemi 1 men har inte betyget i hand , kan jag läsa hemma och tenta av det på något sätt och slippa slösa tiden på komvux? behöver jag läsa matte 3b då jag vet mycket om matte 4?
    • Mikael : Du behöver betyg i KEMI 2 och i MATTE 4, inte i de lägre (underliggande kurser). På vilket sätt du skaffar betyg, är upp till dig. det finns flera sätt att skaffa betyg på - genom att läsa kuser på komvux eller genom att göra Prövningar. För närvarande kostar varje prövning 500 kr. Vi tror prövningsavgift kommer att höjas. Anmäla dig till prövning kan du göra överallt där de "aktuella kurser" ges, dvs gymnasieskolor och komvux. Vissa kommunala gymnasieskolor kan ha överenskommelse med komvux om att prövningar hänvisas till komvux /eller till prövningsenheten, som finns i vissa kommuner - en stor prövningsenhet finns t.ex i Göteborg/. Man behöver inte vara skriven i en viss kommun, för att kunna göra prövning. Du kan anmäla dig till vilken kommun och vilken skola du vill - för att göra prövning. Enklast att hitta var man kan göra prövningar är genom att se på din egen kommuns hemsida eller genom att fråga på komvux där du bor /eller i närliggande kommuner/ - för att slippa åka långt.
    • : Hej, Nu har jag nästan klarat de kurser jag saknade, men jag känner mig inte så säker då jag inte vet vad vi kommer läsa på universitet när jag läser till tandläkare, vet ni om de kurser man läser på universitet ?? Med vänliga hälsningar
    • Milla : Var god läs beskrivning av kurser inom programmet på http://utbildning.gu.se/program/program_detalj/?programid=O2TLP
    Läs alla kommentarer