Yuna

    Jag frågar åt en vän! Jag undrar om min vän kan börja uni i uk med hjälp av A levels , då hon tar sina bästa betyg på till exempel fysik, kemi, biologi, matte och engelska. Kan hon därmed kunna gå i läkarprogrammet i uk. För man behöver referens, intervju och A levels och en uppsats om vrf man vill gå i läkarprogrammet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    mitt råd är att du/ni frågar det universitetet i UK som din vän vill komma in på. Det är de som gör antagning till just det universitetet som kan ge rätt svar på den frågan.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Yuna :

      Vi gjorde precis det men de rådde oss att enbart kolla över deras webbsida, där stod det att dem behöver A levels, kan min vän då översätta betyg på från matte4c , biologi2 , kemi2 och engelska7, kan dem räcka som A levels.

    • Milla :

      Vi på FRåGA SYV specialiserar oss på yrken och utbildningar i Sverige. Vi har inga egna experter på studier utomlands. Jag kan därför ge dig endast mycket allmän information om A-levels; jag känner till följande om A-levels: "A-levels, eller Advanced Level examinations, är ett examenssystem som vanligtvis används i Storbritannien och några andra länder som en del av gymnasieutbildningen. A-levels tas vanligtvis av eleverna vid slutet av deras tvååriga studier på gymnasiet, vanligtvis vid 18 års ålder. A-levels-examen är mer specialiserad och avancerad än GCSE-examen (General Certificate of Secondary Education), vilket är den examen som eleverna tar vid 16 års ålder. Eleverna väljer vanligtvis tre till fyra ämnen att studera på A-nivå, och resultaten används för att bedöma deras lämplighet för högre utbildning på universitet eller för inträde på arbetsmarknaden. A-levels är allmänt erkända och respekterade över hela världen och kan vara en viktig kvalifikation för att få inträde till universitet i Storbritannien och internationellt. Ämnesområdena som erbjuds kan variera beroende på skola och land, men vanliga ämnen inkluderar matematik, naturvetenskap, språk, humaniora och samhällsvetenskap." -- De SYV-ar i Sverige som kan mest om eftergymnasiala utbildningar utomlands jobbar på IB-programmet som finns på cirka 35 svenska gymnasieskolor. Du kan försöka få svar från en SYV som jobbar på en sådan IB-utbildning men problemet är att du kan där få svar att du inte är deras elev (elev på deras gymnasieskola) och det ingår därför inte i SYV-ens arbetsuppgifter att hjälpa dig som inte är elev på just den skolan... :( Se en lista på svenska gymnasieskolor som i sitt utbud har IB-programmet >>och därför har, på skolan, personal som kan mycket om att söka till eftergymnasiala utbildningar utomlands.
      Du/ni (eller din kompis) kan också se om det finns hjälp att få via utbildningsförvaltningen i den kommunen där personen som vill söka utbildning utomlands är folkbokförd.