Leo
    Hej,

    Jag är ej behörig att läsa in till en utbildning. Det krävs att jag läst ANTINGEN matte D eller matte 3B. Jag har redan fått betygen G i vad som kallades matte C (2013). Kan jag läsa matte 3b på komvux? Är det möjligt? Eller återstår endast alternativet särskild prövning för mig?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leo,

    det finns ännu ett alternativ - att läsa matematik 4.

    Om du får godkänt betyg i en "högre" kurs, anses du också berig vad gäller lägre kurser i samma ämne.

    Om komvux inte vill ta in dig på en kurs matte 3b (för att de anser att du redan "har den kursen", då matte C kan ofta accepteras i stället för 3b) - kan du försöka argumentera emot; visa vilken behörighet som just "din högskoleutbilnding" kräver... och pga det ej är möjligt att få betyg i Matte D längre - och din högskoleutbildning accepterar inte den behörighet du har idag, dvs matte C - då är du idag inte behörig.
    Du kan visa mitt svar till SYV på komvux.

    Om komvux ändå inte vill ta in dig på kursen matte 3b /eller 3c/ - sök matte 4.
    Gymnasiestudier finns det annars, tyvärr, ingen garanti på att få... det är endast Grundskola som är obligatorisk i Sverige.

    Du känner till möjlighet att anmäla dig till prövningar.
    För självstudier i matematik rekommenderar vi www.matteboken.se

    • : Tack. Saken är den att den utbildning jag söker kräver minst ett C i betyg i Matte 3B.
    • Anna : Förklara det för SYV på komvux. Om komvux ändå inte vill ge dig plats på kursen, återstår prövningen. Betyg från prövningen är lika mycket värd som betyg man får i slutet av en läst kurs. Du kan samtidigt fråga på högskolan, dit du söker, om de skulle unna acceptera att du har betyg i matte 4 i stället och hur högt betyg de skulle kunna acceptera i matte 4.