Julia
    Hej! Jag ska då börja ekonomi programmet om ca 5 dagar och jag är självklart jätte nöjd över mitt val då det är det programmet som intresserar mig mest, dock har jag haft problem med matten under hela min skolgång pga att jag inte fick rätt hjälp från lågstadiet.

    Jag har E i betyg och har inte tänkt sikta mig högre, men, med tanke på att jag nu valde ekonomi är jag jätte rädd att jag inte kommer klara av de här sista 3 åren.

    Om det skulle vara så att matten blir svår för mig, måste jag då hoppa av linjen? :/

    Sen undrar jag lite kring det här med kurserna? Måste man klara matte 3c eller är det något man lägger till?

    Alltså jag vill ju få det så "basic" som möjligt och jag vill heller inte lägga till kurser?

    ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    I EK>> ingår det Matte 1b och Matte 2b i inriktningen Juridik & Matte 1b, 2b och 3b i inriktningen Ekonomi. Erbjuds det båda inriktningar på ditt gymnasium?

    Om du går vidare i ekonomistudier--- på universitetet krävs det godkänt betyg i Matte 3 för att kunna gå "ekonomi".

    Om du inte uppnår godkänt betyg i matte 3, finns det andra vägar - via Yrkeshögsk.>> t.ex YH Löneekonom>>

    Prata med matteläraren på din skola och be om dyslexiutredning & få kontakt med Speciallärare i matte för att få individuell hjälp - är mitt råd till dig.

    Testa också själv repetera grundskolematte med hjälp av www.matteboken.se

    Lycka till!

    L. :)

    Liselotte