annika
    Hej! Vill läsa bioteknik eller nutrition och ska därför läsa NA basår för att bli behörig. Jag har nuvarande 1 eller om det var 1,5 poäng merit från gymnasiet. Min fråga är: Om jag läser NA basår - får jag då merit för matte 3/4 på samma sätt som matte 3 i gymnasiet? Vore skönt, för då slipper jag göra HP och kan komma in på mitt betyg..
    Vore supertacksam för svar!

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Annika!

    Betyg/kurserna lästa på basår eller bastermin på högskolan påverka inte ditt jämförelsetal. De påverkar inte heller meritvärde av gymnasiala betyg, eftersom man ej kan få meritpoäng för betyg i de kurserna.

    Kurser på högskola/universitet betygsätts oftast med enbart G (godkänt betyg) eller IG (icke-godkänt). Vissa högskolekurser går upp till VG (väl godkänt). Men oavsett om man får G eller VG på en kurs läst på högskola, kan inte det betyget påverka ditt jämförelsetal (som räknas ut på gymnasiala betyg). Godkända betyg i kurser lästa på basåret på högskola ger behörighet till vissa andra högskoleutbildningar men ej kan påverka ditt jämförelsetal.

    Kurser som man läser på Komvux får man "vanliga" gymnasiebetyg för och i fall de kurser krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng, räknas dem också in i ditt jämförelsetal.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare