Maja
    Hej!
    Jag går på Minerva gymnasium (Natur, natur) i Umeå och ska nu välja programfördjupning och individuellt val.
    Mitt mål är att söka in på läkarprogrammet här i Umeå och behöver då full meritpoäng.
    Moderna språk 3 ingår i kursplanen för åk 1 och därför undrar jag ifall jag får 0,5 meritpoäng för den kursen (trots att den ingår i kursplanen)?

    För övrigt har jag tänkt välja Engelska 7, Matte 5 och privatjuridik. Får jag då full meritpoäng (2,5) totalt eller MÅSTE jag välja även Spanska 4?

    Hur ska jag tänka för att maximera mina meritpoäng?

    I övrigt undrar jag ifall ni vet vad "genomsnittsbetyget" är för att ta sig in på läkarprogrammet?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja!

    Nu kommer BI och BIex slås ihop, BIex försvinner... och alla sökande utan kompletteringar - kommer att prövas i BI urvalsgruppen.

    BII är Kompletteringsgruppen - de som höjde sitt meritvärde efter gymnasiet eller de som blev Behöriga endast med kompletteringar.

    20.0 får man med alla A-betyg utan några meritpoäng. För att komma över 20.0 måste man även ha meritpoäng.

    Du får 0.5 i merit för godkänt betyg i Spanska 3, oavsett om det är en obligatorisk kurs på ditt program eller inte... om du måste läsa den eller om du Valde läsa den... du får i alla fall - hur som helst - merit för moderna språk 3.

    Du får också 1.0 i merit för godkänt betyg i eng7. Och du får 1.0 för matte 5, eftersom matte 4 krävs för behörighet till läkarprogrammet, då får man 1.0 i merit för matte 5.

    Det blir alltså 2.5 för moderna språk 3, eng7 och matte 5 - och det är max i merit, mer får man inte.