Johan
    Hej!

    Jag gick ut gymnasiet 2009 och läser just nu Engelska 7 på komvux för att få meritpoäng. På gymnasiet läste jag Engelska B enligt den gamla betygsskalan(2009, G-VG-MVG).

    Kommer jag att få 1.0 i meritpoäng för Engelska 7 eller får jag bara 0.5 poäng för Engelska 7 när jag har läst Engelska B sedan tidigare?

    Ger Engelska B något meritvärde sedan tidigare? Eller är den kursen värd 0 poäng och engelska 7: 1 poäng i meritvärde?

    Alltså ger Engelska B 0.5 poäng sedan tidigare och kommer jag då bara få 0.5 poäng för Engelska 7?

    Utbildningen jag skall söka nästa höst kräver varken Engelska B eller Engelska 7.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,

    för ämnet EngeIska kan man som max få 1.0 i merit, dvs du har redan 0.5 för EngB och så får du 0.5 för Eng7, om du får godkänt betyg i den kursen. Så måste det vara (och detta om du inte redan har Max i merit, som är 2.5). Mer än 2.5 i merit, sammanlagt, kan ingen få.

    Det som gäIIer för dig som har SIutbetyg från gymnasiet från 2009, kan du se här>>

    - se på s.2 högre upp till vänster.

    Hälsningar

    MikaeI SYV