Linda
    Hej,

    Jag planerar att studera i England och har sökt till gymnasieskolor där, men de vill att jag ska översätta mina svenska betyg från grundskolan till deras engelska betygssystem? Vem bör jag kontakta för att få hjälp med detta? (De säger att jag måste ordna detta på egen hand, de kommer själva alltså inte hjälpa mig med någon översättning!)

    Tacksam för svar,

    Linda

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linda!

    Du fick en länk i en kommentar från Kim, http://www.skolverket.se/bedomning/betyg/oversattning/oversattning-av-grundskolebetyg-1.10439 och där finns det information som du behöver.

    Återkom gärna om du har andra frågor.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA
    Hej igen!
    Ja, Linda! det är komplicerat att jämföra två olika utbildningssystem.

    Ett sätt att få reda på vilken kunskapsnivå du har är att göra prover/tester. På den skolan som du söker till kan de ge dig prov/tester - och på så sätt göra bedömning om din kunskapsnivå.

    Jag skall samråda med kollegorna och återkommer.
    ANNA
    • : Hej! Tack för svar. Länken jag fått nämner bara hur jag får mina betyg översatta till engelska, vilket jag redan fått gjort. Det engelska gymnasiet vill veta vad till exempel ett A i det svenska betygssystemet motsvarar i deras engelska betygssystem, så det är betygsskalorna som de vill ha en jämförelse av eftersom de inte vet vilken nivå jag ligger på, de vill konvertera mina betyg från de svenska betygssystemet till deras egna system, för att få en motsvarighet. Jag har ingen aning vem jag bör ta kontakt med eftersom det låter ganska komplicerat? Tack!
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig.
    • Mikael : Se länk till presentation till den svenska skolan i London i mitt svar!
    • : Hej Anna och Mikael - stort tack för väl informerade svar! Uppskattas väldigt mycket.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Jag undrar om du känner till att det finns en svensk skola i London, se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london

    Den erbjuder tre högskoleförberedande gymnasieprogram enligt den svenska läroplanen. Kanske kan du söka till den?

    Även om du inte vill eller inte kan söka till just den skolan, kan den förhoppningsvis hjälpa dig att komma in på en annan skola: åtminstone ge dig information som blir till hjälp.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Väldigt tacksam för råd, jag ska ta kontakt med den svenska skolan i London och se vad de säger, tyvärr kan jag inte söka till den då jag kommer vara i Plymouth, men de kanske kan ge lite råd. Tack så mycket!! :)