Shellan
    Varje dag vaknar jag med en klump i magen och gråten i halsen, oro inför en ny skoldag. Under dagen blir det bara värre och värre, mår riktigt illa och ibland slutar det med att jag t.o.m spyr. Så har det varit i över 2 år , men jag trodde det skulle bli bättre när jag började ettan på gymnasiet (som jag går i nu) men det har bara blivit värre och värre. Jag får stöd och hjälp från skolan men det känns som att dem sätter för höga mål för mig just som läget är nu. Jag har panikångest dagligen och inte det bästa självförtroendet då det sker och skett en hel del i mitt liv. Därför klarar jag nu längre inte av att gå in i klassrum då jag är rädd att göra bort mig m.m. Jag har helt enkelt svårt för att vara omgiven av personer som jag känner vill något av mig, såsom lärare vill att jag kommer på lektiornerna m.m. , Kuratorer och andra har försökt att hjälpa mig, att jag ska tänka annorlunda, men efter över två år nu så har jag tappat gnistan. Jag har sökt lite på distansutbildningar (korr) men finns många hinder så därför tror jag inte det är ett bra alternativ. Jag känner mig bara så vilsen.. Jag är ingen som har svårt att lära mig saker, jag är glad och öppen människa men just skolan är omöjligt.. Därför undrar jag om ni har något tipps på hur och vad jag kan göra? Ska jag jobba? Eller något helt annat? Praktik?
    Vore jätte snällt med svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är jättetråkigt att du du har det så här jobbigt!

    Jag ser att du är 16 år. Från 18 år kan man läse på en av Folkhögskolorna men din kommun skulle kunna köpa plats på en folkhögskola kanske redan nu... Det är ett undantag om man ska läsa på en folkhögkskola när man är under 18 år, men det förekommer. Du kan kontakta Folkhögksolornas Informationstjänst, kontaktuppgifter finns här >>

    När du mår så här dåligt som du gör, så kanske behöver du vara sjukskriven på heltid under en period - till att börja med. Det är upp till lärare eller psykolog att bestämma det. Under sjukskrivningen kan du kanske bedriva självstudier. Det finns en mycket bra sida för matten - www.matteboken.se - där alla kurser är upplagda för repetition och för självstudier. Du kan säkert låna böcker i olika gymnasiala kurser på skolbiblioteket eller på andra bibliotek - och läsa på hemma på egen hand. Betyg kan man senare få genom prövningar, om man har kunskaper - går det att bevisa att man har de kunskaperna.

    Om du vill jobba och kan få jobb - är det också ett bra alternativ. I Sverige får man arbeta från det att man fyller 13 år. Du är 16 år. Du är inte myndig och dina vårdnadshavare har mycket att säga till om - vad du ska göra: jobba, studera eller ngt annat.

    Kurator och SYV på din skola kan ge bra råd och även skolsköterska och rektor - det är de personerna som vet vad som finns lokalt i den delen av Sverige där du bor (t.ex projekt, som är riktade mot ungdomar med samma problematik som du har). De känner även dig, vet mer om din situation och vad du skulle bli hjälpt av. Därför tycker jag att du bör samråda med alla de personerna och vi hoppas på att någon av dem kommer med förslag på en bra lösning, som passar dig.

    Allmänt gäller: inom Individuellt alternativ, som är ett av Introduktionsprogrammen - får man kombinera studier med praktik; man får gå på "Helpraktik" också (dvs bara gå på praktik och inte läsa några kurser) eller så läser man bara ett eller flera ämnen utan praktik ... man kan hitta olika lösningar som passar just dig (t.ex.  kan du få undervisning i en liten grupp).

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för så snabbt svar!
    • : Undrar dock om jag nu t.e.x skulle bli sjukskriven ett tag, får man endå studiebidrag då eller någon annan slags inkomst?
    • Milla : som regel, har gymnasieelev rätt att behålla studiebidrag från CSN under sin sjukskrivning. Du lämnar in sjukskrivningsintyg (från läkare eller psykolog) till din skola och då blir inför CSN så att du "studerar som vanligt". Då det är din gymnasieskola som rappoterar till CSN om du har slutat studera eller skolkar.. CSN vet ju inte ngt som inte din skola rapporterar till dem.
    • : Tack för svaret! Ska försöka göra mitt bästa och verkligen ta del av allt du skrivit. Tack ännu en gång!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! Du får gärna höra av dig framöver och berätta hur det går! :)
    Läs alla kommentarer