Maja
    Hej!
    Jag har examen från gymnasiet sedan tidigare (Musik- och Ledarskap, estetisk inriktning) men är snart klar med min Vård- och Omsorgsutbildning på 3 terminer via komvux för att bli undersköterska.
    Jag har planer på att söka in till sjuksköterskeprogrammet och undrar därför om de kurser jag läst nu i min utbildning inom vård- och omsorg får räknas in i meritpoängen? Jag tog min gymnasieexamen 2013 och hade då betygsskalan IG-MVG och nu på vuxenutbildningen har jag haft A-F om det spelar någon roll.
    • Liselotte : Se om överskrift /Rubriken/ på utbildningsdokument är slutbetyg. Det är olika regler för SLUTBETYG och för Examensbevis. Det är jätteviktigt att veta om det är Slutbetyg eller Examensbevis du har; och du fick det dokumentet på ungdomsgymnasiet eller på Vuxenutbildningen/komvux.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maja,

    reglerna för olika typer av utbildningsdokument är olika.
    ... om du har betyg i ditt utbildningsdokument i skala IG-MVG då måste det vara Slutbetyg /och inte examen som du skriver i din fråga/.

    Om du har SLUTBETYG från 2013, dvs senare än 2009... då står reglerna på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/

    Det är olika regler för olika typer av utb.dokument och det spelar även roll om det är på gymnasiet eller inom Vuxenutbidlningen man fick sina betyg och från vilket år betygsdokumentet är.
    ****
    Om det stämmer att du har just SLUTBETYG från 2013 från "ungdoms-gymnasiet", så gäller följande: se https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Sa-har-raknas-betygen/ och de betygen som inte ingår i ditt Slutbetyg räknas in endast OM DE KRÄVS FÖR BEHÖRIGHET. I annat fall räknas de inte med.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L. :)

    Liselotte
    • : Ja det stämmer att det är slutbetyg jag har från gymnasiet som jag fick 2013 vid avslutad utbildning. Det var då IG-MVG jag fick betyg sätt genom. Nu i och med min vuxenutbildning har jag fått A-E betygsskalan. Jag förstår att de kurser jag läst nu inte räknas in i snittbetyget. Men är det alltså så som jag förstår att jag inte får räkna in de kurser som för mig är meriterande i områsesbehörighet 16 (Hälsopedagogik, Etik och livsfrågor)? Gäller det bara de kurser inom vuxenutbildningen eller får jag inte räkna in meriterande kurser för meritpoäng från min gymnasieutbildning heller (Psykologi A, Utveckling, livsvillkor och socialisation, Pedagogisk ledarskap)? Jag har lite svårt att förstå vad du menar. När jag sökte till lärarprogrammet räknades meritpoängen från de meriterande kurserna för lärarprogrammet in i mitt jämförelsetal/betyg. Idag har jag snittbetyg på 14.22 från min gymnasieutbildning, och trodde att jag fick räkna in 2.0 från de kurser jag har från gymnasiet och vuxenutbildning jag läst nu.
    • Anna : Som "meritområderskurser" får endast kurser betygsatta med G-MVG räknas in. De "nya kurser" dvs betygsatta med E- A kan inte räknas in som OMRÅDESKURSER; här är det endast Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 samt "högre" kurser i matematik som gäller.
    • Anna : jag har nu även skrivit ett Nytt svar till dig. Hoppas det förklarar en del och blir till hjälp!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,

    jag ska försöka svara på din kommentar, som lyder:

    "Ja det stämmer att det är slutbetyg jag har från gymnasiet som jag fick 2013 vid avslutad utbildning. Det var då IG-MVG jag fick betyg sätt genom. Nu i och med min vuxenutbildning har jag fått A-E betygsskalan. Jag förstår att de kurser jag läst nu inte räknas in i snittbetyget. Men är det alltså så som jag förstår att jag inte får räkna in de kurser som för mig är meriterande i områsesbehörighet 16 (Hälsopedagogik, Etik och livsfrågor)? Gäller det bara de kurser inom vuxenutbildningen eller får jag inte räkna in meriterande kurser för meritpoäng från min gymnasieutbildning heller (Psykologi A, Utveckling, livsvillkor och socialisation, Pedagogisk ledarskap)? Jag har lite svårt att förstå vad du menar. När jag sökte till lärarprogrammet räknades meritpoängen från de meriterande kurserna för lärarprogrammet in i mitt jämförelsetal/betyg. Idag har jag snittbetyg på 14.22 från min gymnasieutbildning, och trodde att jag fick räkna in 2.0 från de kurser jag har från gymnasiet och vuxenutbildning jag läst nu. "

    Saken är den att "Meritpoäng för områdeskurser" tillhör "historien" på det sättet att de som redan har godkända kurser betygsatta med G-MVG får räkna in meritpoäng enligt områdeskurser, om de har Slutbetyg, alltså... sedan innan.
    Sedan 30 juni 2016 finns det inte någon möjlighet att få betyg i de "gamla kurser" som betygsattes med G-MVG.
    Från 1 juli 2016 kan man endast läsa Nya kurser, som betygsätts med A-E. Oavsett vad kursen heter kan inte en kurs med betyg A-E räknas in som OMRÅDESKURS.
    Kurser, som är betygsatta inom skala "A-E" ger meritpoäng endast enligt reglerna som finns beskrivna på >>gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Jag förstår att det är krångligt. Jag tycker också det är rätt komplicerat. Därför "vinner" man många ggr på att ta sina betyg till SYV på komvux och ingående ta reda på alla regler och vad som gäller JUST FÖR DIG, JUST I DEN SITUATIONEN som du är.
    Det är överlag stor skillnad på reglerna beroende på om man har Slutbetyg, Samlat betygsdokument, Examensbevis eller Studiebevis. För de som har Slutbetyg och Samlat betygsdokument spelar det också stor roll från vilket år dokumentet är.
    För alla spelar det roll om betygsdokumentet är från gymnasiet eller från vuxenutbildningen...

    men vissa regler är generella, som gäller alla; och exempel på en sådan generell regel är att Nya kurser inte ger meritpoäng enligt områdesbehörigheter. Och eftersom det ej går få nya betyg i gamla kurser /sedan 30 juni 2016/ - kan man inte få nya meritpoäng enligt områdeskurserna, men de som redan har dem - behåller dem, tillsvidare... tills nästa gång reglerna /eventuellt/ ändras.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för att du förklarar ytterligare. Förstår jag dig rätt om jag får räkna med 1.25 meritpoäng från min gymnasieutbildning (Psykologi A, Utveckling, livsvillkor och socialisation, Pedagogisk ledarskap) där jag fick slutbetyg för de 2550 poäng jag hade minst godkänt i (Gamla kurserna) men inte får räkna med poäng från de Nya kurser jag läst (0.25)?
    • Anna : Jag tror det är så som du skriver i din kommentar. Men ta dina betyg till SYV på komvux och kontrollera - i detalj. annars är det Antagning.se som räknar fram meritvärde; det är Antagning.se´s bedömning som gäller.