Nyfiken21

    Hej! Jag läser nu sissta året på gymansiet och har fått erbjudandet om att göra en prövning i spanska 4 och att denna kursen då läggs som utökad kurs. Jag gick spanska 3 innan men valde bort spanska 4 mot andra kurser inför 2an vilket jag ångrat på senare tid. Om jag nu genomför prövningen vill jag ha koll på följande : Om jag får F på prövningen, kommer då detta betyg att räknas in i mitt merisnitt när jag söker till högskola och därmed dra ner meriten? Eller kommer den inte att räknas in då pga att jag inte får extra meritet då jag fått underkänt, F. Vet att utökade kurser endast räknas in om dem ger behörighet. vilket denna inte gör för mig. Eller om dem ger meritpoäng, men om jag får F så får jag ju inget meritpoäng för kursen, räknas den då inte med? Min rektor sa att den kommer att finnas med i examensbeviset då det är en prövning som skett, men innebär det då att den också kommer räknas in i mitt merit? Mvh en nyfiken person!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    precis som du skriver i din fråga, så räknas U-markerade kurser (som har markering U i examensbeviset från gymnasiet) in i snittet (jämförelsetalet) endast i två fall: om en sådan kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. F-betyget ger varken sig behörighet eller meritpoäng, så en U-markerad F-betygsatt kurs kommer ej påverka (det blir som om du ej ha fått betyg i den kursen). Egentligen behöver inte din skola i så fall inkludera det betyget i ditt examensbevis... men reglerna säger att alla betygsatta kurser bör ingå i examensbeiset och du kan t o m ha viss nytta av det betyget (F) i ditt examensbevis. Hur kan man ha nytta av F-betyget? Jo, t.ex befriar vissa kommuner från prövningsavgiften om personen har tidigare fått F i samma kurs. I och för sig, så skulle du kunna ha F-betyget på ett separat utbildningsdokument (utdrag från betygskatalogen) men som U-markerad kurs i examensbeviset kommer det ändå ej räknas in... så det spelar ju egentligen ingen roll. Jag antar att du kommer att försöka få så högt betyg som möjligt på prövningen! men tänk också på följande... Om du ska lägga tid och energi på att läsa inför prövningen, så kanske de andra kurser blir "lidande" och du kanske får lite lägre betyg i de andra kurserna? Det blir väldigt dåligt om du anstränger dig mycket, "försummar" andra ämnen lite grand och får lite längre betyg i några andra kurser + även får F på prövningen... det blir ju inte alls bra, inte på ngt sätt! Så, fundera lite på det... kanske vinner du på att skippa prövningen och satsa så mycket som möjligt på de vanliga kurser du läser nu, i vilka du ska få betygen till sommaren!
    Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare