Maria
    Hej!
    Vår dotter tog studenten före år 2010 och har ej betyg i samhällskunskap och ej i betyg
    två karaktärsämnen, hon känner sig osäker och vet inte hur hon ska göra för att bli behörig till högskolan. Hon vill veta hur många gymnasiepoäng som fattas och vilka ämnen hon bör läsa in?
    Hon vet att hon ska läsa Samhällskunskap A men vad gäller för karaktärsämnen?
    Hon tror att hon kan välja några enstaka ämnen valfritt? och blir sen behörig?
    Hon har gått Administration och Handel, hur gör hon för att bli behörig -grundläggande(?)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Maria!

    Din dotter behöver boka tid med Studie- och yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där hon är folkbokförd och det snarast.

    Möjlighet att få ut Slutbetyg upphör helt den 1 jan 2017. Redan nu kan man ej läsa de "gamla kurser" som t.ex. Samhällskunskap A är. Dock kan man fortfarande göra Prövningar i dem men den möjlighet upphör den 30 juni 2016. Det är, alltså, ganska ont om tid.

    Om din dotter missar få Slutbetyg, måste hon i fortsättningen läsa mot Examensbevis. Det ställer högre krav (fler poäng, fler obligatoriska kurser och framförallt kan det hända att ett stort antal kurser i vilka din dotter har godkända betyg, kan inte användas och hon måste i så fall läsa om - kanske så mycket som 2-3 terminer på heltid).

    Det är bråttom och mitt bästa råd är att din dotter imorgon bitti kontaktar komvux i sin kommun och försöker träffa SYV så fort hon bara kan. Hon tar med sig alla sina tidigare betyg och ställer frågan: hur hon kan få ut Slutbetyg snarast möjligt? Det är fördelaktigt för din dotter att även ta med alla de kurser som krävs för Särskild behörighet (om din dotter vet vilken utbildning hon vill söka på högskola sen). I annat fall, räcker det med att "bara" få ut Slutbetyg. Med det kommer hon att få Grundläggande behörighet.

    För Särskild behörighet ska man kunna komplettra i framtiden, genom att läsa "nya kurser" eller göra prövningar i dem.

    Hälsningar

    Mikael SYV