Nathalie
    Hej, jag tog studenten förra året från samhällsprogrammet och gjorde det tyvärr med ett F i matte 2b. Det är det enda jag har F i, annars har jag betygen E, D och C. Alltså inte särskilt bra betyg egentligen, men jag vill hur som helst läsa vidare till förskollärare. Jag funderar nu på om jag ska komplettera mitt F i matte 2, även fast det egentligen inte behövs för förskollärarprogrammet eller om jag ska strunta i det. Jag undrar därför om det är bättre eller faktiskt sämre att komplettera det? Om jag gör det så kommer jag väl hamna i urvalsgrupp BII sen när jag söker till högskolan. Är det inte svårare nästan att komma in om man är i den gruppen? Av det jag hittat när jag googlat så verkar det som det. Kommer jag få meritpoäng om jag klarar matte 2b, även fast jag läst upp det i efterhand? Vad är egentligen bäst att göra för att ha största möjliga chans att komma in? Jag ska även göra högskoleprovet såklart, som jag hoppas ska gå bra!

    // Nathalie

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Det stämmer att du inte behöver matte 2. Däremot så sänker det ditt meritvärde. Vet du vad du har för meritvärde? ser det ut att du skulle komma in utan att komplettera? På UHRs hemsida kan du se statistik från tidgare år>

    Läser du upp matte så får du 0,5 i meritpoäng, samtidigt som du blir av med ditt F.

    Här kan du läsa mer om meritpoäng>

    Däremot precis som du skriver så söker du i en annan urvalsgrupp, "urvalsgruppen för elever som kompletterat" då brukar antagningsgränsen vara något högre. Du kan söka ur flera urvalsgrupper.

    Så här räknas betygen>

    Superbra att du tänkt göra högskoleprovet, det ökar dina möjligheter eftersom du är med och söker i den urvalsgruppen.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare