Julina
    Hej hej!

    Jag vill jättegärna gå socionomprogrammet, men jag vet inte om jag kommer in... Därför har jag kollat på andra program och hittade "Sociologi, kandidat-programmet". Vad är det för skillnad mellan dessa två? Och vad har man för jobbchanser med respektive utbildning efter examen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julina,

    jag rekommenderar att du läser på www.framtid.se/yrke/sociolog och på www.framtid.se/yrke/socionomyrken - men det är ingen lätt fråga du ställer... :) Mycket kort och förenklat skulle jag svara så här:
    som Sociolog ska man inte kunna få jobb som Kurator >>, och kanske inte i första hand på socialkontoret inom en kommun /som Socialsekreterare >>/ men annars så finns det många ex. på arbetsplatser och arbetsuppgifter där utbildade socionomer och sociologer jobbar "sida vid sida" och i princip gör samma jobb.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp

    L. :)

    Liselotte