Petra

    Hejsan! Undrar om man kan hoppa av kursen Engelska 7 (som är en tillvalskurs) på gymnasiet Ekonomiprogrammet (år3) utan att lägga till någon annan kurs. Alltså då bara läsa Matte 3b, Svenska 3, Ledarskap organisation, Redovisnig 2, gymnasiearbete Ek, marknadsföring, entrepenörskap o företagande (uf), Eller måste man ha en till kurs som då Engelska 7 för att kunna få gymnasieexamen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Petra,

    om man inte idag läser någon U-kurs, utökad kurs, enligt rektors beslut (det är ett undantag att läsa utökade kurser) - då läser man endast på heltid och vid avhopp från någon kurs, läser man sedan på deltid och deltidsstudier ger, för det första, inte rätt till studiehjälpen från CSN; och för det andra, så kommer man inte uppfylla kraven för Examensbevis.
    Så, svar på frågan måste man få från SYV på elevens skola; eller om eleven vet att hen ej har ansökt om att få läsa Utökat, då läser eleven på "vanligt sätt", på heltid. Och då gäller det som jag har skrivit i stycket ovan.

    Bästa hälsningar & Grattis på Skolans dag - läs gärna ett kort reportage/skolans-dag>>

    • : Ursäkta men fatta inte riktigt svaret. Om man väljer bort invalskursen som då är Engelska 7, och bara läser dom andra ämnena får man inget examensbevis. Så det går helt enkelt inte att välja bort?
    • Anna : Jag ser att du är 33 år. Läser du på komvux eller gäller din fråga någon annan? Om du läser på komvux, läser du enligt en studieplan. Där måste det framgå vilka kurser du måste läsa för att uppnå examensbevis. På komvux är det 2400 p. som räcker till examensbevis. Om du läser mot ett Slutbetyg, då räcker det med 2350 poäng. Var god förklara om din fråga gäller studier på ungdomsgymnasiet eller på komvux; och om det är studier på komvux - läser personen mot Slutbetyg eller mot Examensbevis. I vilket fall, innan man hoppar av en kurs, råder vi kolla med studie- och yrkesvägledare på elevens skola ang. vilka konsekvenser som avhoppet kan leda till.
    • : Hej! Ja frågan gäller inte mig utan en släkting som går ekonomirpgroammet på gymnasiet hon e 17år
    • : Kursen engelska 7 är då en tillvalskurs
    • Anna : Vi avråder från att hoppa av kurser, innan man har pratat med SYV på sin egen skola. Vad man menar med "tillvalskurs" kan vara olika på olika skolor. Frågan är om eleven i sin individuella studieplan har U-kurs, utökat? Om det står i elevens Individuella studieplanen att Engelska läses som U-kurs, då borde det inte vara några negativa påföljder, förutom att eleven "tappar" möjlighet att få 1.0 i merit.
    • : Engelska 7 är inte obligatorisk i trean utan inför varje termin får en välja mellan olika ämnen som till trean var Bl.a. Retorik, webbutveckling, Engelska 7. Vart kan man hitta en studieplan någonstans?
    • : Varje elev bör ha en Individuell studieplan, som görs i samråd med en studie- och yrkesvägledare på elevens skola. Om inte eleven vet var hen kan se sin Individuella studieplan, är det SYV på elevens skola som kan svara på den frågan. Vissa skolor har planer på Internet, där eleven kommer med sitt personliga lösenord; andra har mindre avancerade lösningar som att planerna är i pappersform och SYV-en har dem på sitt rum. Eleven har rätt att se sin Individuella studieplan och föreslå ändringar i den. Göra ändringar i studieplanen kan inte eleven göra på egen hand, utan de görs av SYV eller Rektor; ibland av lärare /om t.ex SYV-en är borta under längre tid/.
    Läs alla kommentarer