Hej Betty!

    I Slutbetyget från grundskolan finns det de betyg som ska "beskriva" de mest aktuella kunskaper som eleven har, dvs om ett ämne läses även under våren i åk9, då är det den mest aktuella (senast kända) kunskapsnivå i just det ämnet, som eleven har - och det är det betyget som i så fall bör stå i ett Slutbetyg från grundskolan. Och det är med de betygen som finns i ett Slutbetyg, som man konkurrerar om plats på gymnasiet i det definitiva /slutgiltiga/ antagningen.

    I genomsnitt brukar eleverna höja betygen från höstterminen i åk9 - till vårterminen i åk9 med 5-10 "poäng" /betygspoäng/. Det vill säga att det är vanligt att om man hade t.ex 235 betygspoäng på hösten, har man i så fall 240 eller 245 betygspoäng på våren, men det finns givetvis även elever som sänker sina betyg (tyvärr) och som t o m inte blir behöriga till gymnasiets nationella program. Och så finns det elever som höjer sina betyg till vårterminen med mer än 10 poäng (t.ex från 235 till 250 betygspoäng).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Så betyget från höst terminen är bara till för det preliminära antagningen? Tack så mycket för ditt svar :)
    • Ludmila : ja, det stämmer! :) och lycka till med dina studier och ditt gymnasieval!