Milla SYV på FrågaSYV

    Jo, vilken inriktning på TE man läser kan spela ganska stor roll. Vi tar och tittar på Programplan för TE>>  - gå in på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/programplan/Programplan_TE.pdf och se vilka inriktningskurserna är på de olika inriktningar på teknikprogrammet. I examensbevis från gymnasiet måste alla kurser inom en av inriktningar ingå. Den stora skillnaden finns mellan inriktningen TEKNIKVETENSKAP å ena sidan och alla de andra inriktningar å andra sidan; detta för att i inriktningen TEKNIKVETENSKAP ingår kurserna Matematik 4 och Fysik 2 och de kurserna krävs för särskild behörighet till svenska utbildningar som leder till yrken Högskoleingenjör och Civilingenjör.
    Men det kan inte uteslutas att eleven kan läsa  kurserna Matematik 4 och Fysik 2 även om hen går en annan inriktning; dock kan det inte heller garanteras. Saken är den att  kurserna Matematik 4 och Fysik 2 kan läsas som valbara om skolan erbjuder möjlighet att välja de kurserna. Men de kurserna är på alla andra inriktningar än just Teknikvetenskap ej obligatoriska och därför kanske inte går att läsa.... så om man vet att man vill direkt efter gymnasiet bli behörig till svenska utbildningar som leder till yrken Högskoleingenjör och Civilingenjör rekommenderas att på gymnasiet välja TE/inriktning Teknikvetenskap.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Salah :

      Är det en stor skillnad mellan produktionsinriktning och media och information inriktning för min syv sa att det är inte så stor skillnad om man ändå går samma program som ger oss behörigheten som vi behöver till universitetet stämmer det

    • Milla :

      Se i programplanen vilka INRIKTNINGSKURSERNA är. alla inriktningskurserna inom En av inriktningar är obligatoriska om man läser den inriktningen. De kurser som ingår i alla TE- inriktningar, förutom Matematik 4 och Fysik 2 (som är inriktningskurser på inrikt.Teknikvetenskap) brukar inte krävas för särskild behörighet till någon svensk eftergymnasial utbildning, förutom TE-4, utbildning till Gymnasieingenjör (där är det noga vilken inriktning man gick på teknikprogrammet). Om TE-4 var god se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/tekniskt-fjaerde-ar och om yrket Gymnasieingenjör var god se framtid.se/yrke/gymnasieingenjor