Hej Mimmi,

    läser din son på gymnasieskola, åk3 nu? I så fall kommer han med F i en kurs ändå uppfylla kraven för gymnasieexamen och får Examensbevis med F i Matte 3. Inget kommer senare att änras i hans Examensbevis (det är som en bild som inte får redigeras). F kommer att för all framtid stå kvar i hans Examensbevis. Men om han senare får högre betyg i samma kurs, lägger han till det högre betyget (på ett separat "papper") till Examensbeviset och skickar in båda - när han söker till en eftergymnasial utbildning.

    Det är då ingen större skillnad om han nu får E och senare läser upp till t.ex C betyg. Skillnaden kan givetvis vara i möjligheten att få plats på komvux. Det är lättare att få plats på komvux med F i en kurs än med E i den kursen. Dock kan inte plats på komvux garanteras över huvudet taget.

    Självstudier och prövning är en annan möjlighet. Här är det man själv som bestämmer hur många ggr man gör Prövningen. Man betalar avgift på 500 kr och kan göra prövning många ggr (varje gång betalar man en ny avgift).

    Jag råder att inte avsiktligen få lägre betyg i en kurs. Jag råder att få det betyget som man förtjänar. Detta för att

    1. plats på komvux kan inte garanteras

    2. F kommer att stå fast i Examensbeviset för all framtid (går inte att få bort)

    3. i icke-kompletteringsgruppen (BI) prövas man med det ursprungliga meritvärdet (på Examensbeviset) - och din son kommer alltid ha lägre ursprungliga meritvärde (pga F drar ner), - skillnaden mellan F och E är lika stor som mellan E och A.

    Mitt råd är alltså att få så högt betyg man kan, om det är E, så är det E i så fall. Sedan söker man till högskola på sina betyg men kan också söka på resultat av högskoleprovet. Man kan få plats på komvux (lite svårare men kan gå) med E i kursen... och så finns det alltid självstudier och prövningar.

    Bästa hälsningar

    ANNA