Fanny
    Hej!

    Jag behöver läsa om svenska 3 och detta tänkte jag göra genom att gå distans på komvux.

    Det jag undrar över är om nationella prov finns på komvux som det gör på gymnasiet? Tycker det verkar lite knepigt om man läser kursen på distans, hur gör man då? Eller kan man helt enkelt bli godkänd i svenska 3 utan att göra nationella provet? Hur går det till?

    Jag undrar även hur det hela går till om man gör en prövning i kursen? Ska man göra nationella prov då också eller "räcker" det med en prövning och sen är man klar?

    Tacksam för svar.
    Hälsningar Fanny

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Fanny!

    Enligt skolverket så ska alla elever som läser svenska 3 på distans och komvux genomföra nationella prov.

    Många elever tillgodogör sig sin utbildning inom kommunal vuxenutbildning på distans. En elev kan dock inte genomföra nationella proven på distans då proven enligt Skolverkets föreskrifter inte får överföras till digitalt format. En elev som läser på distans behöver därför genomföra provet i en lokal som tillhör den kommunala vuxenutbildningen, t.ex. på den ort där eleven är bosatt.

    När det gäller prövning så är det ansvarig lärare som beslutar om hur du ska visa dina kunskaper samt avgör om du ska skriva nationella provet eller inte, det kan därför variera.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare