Hej Ida!

    Du får gärna se på beskrivningen av den här utbildningen "Samhällsvetarprogrammet" där i Särskild behörighet ingår godkänt betyg i Matematik 3. Det räcker, alltså, inte med Matematik 2, utan du ska även behöva läsa Matte 3.

    Godkänt betyg i Matematik 2 krävs för många olika eftergymnasiala utbildningar på högskola/universitet och på yrkeshögskola.

    Exempel på högskoleutbildningar som kräver godkänt betyg i Matte 2 är - Sjuksköterska, Röntgensjuksköterska, Tandhygienist, Arbetsterapeut, Socionom och Psykologprogrammet.

    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar som kräver godkänt betyg i Matte 2 är: Tandsköterska (på vissa orter kan det räcka med Matematik 1, men på många krävs det godkänt betyg i Matte 2);

    Customs compliance specialist;

    Affärslogistik;

    Arkitektruvisualisering;

    Meeting proffs;

    Redovisningsekonom och många andra YH.

    Jag tycker därför att välja läsa Matematik 2b är ett bra beslut. Om du t.ex skulle söka till en högskoleutbildning där Matte 2 ej krävs, får du i så fall 0.5 Meritpoäng för godkänt betyg i Matte 2. Så du kan ha nytta av den kursen även om den inte krävs. Sedan är det alltid bra att ha mer kunskaper i matematik!

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA