J
    Hej!
    1. Jag har sökt in till ett universitetsprogram.
    2. Antagningen har nu stängt.
    3. Nu när anmälan har stängt vill jag läsa en kurs på komvux.

    Räknas komvux betyget in i antagningsprocessen även fast antagningen har stängt?.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej J,

    om du sökte till en universitetsutbildning till hösten - är sista dag att Komplettera med betyg 1 december 2017. Om du senast 1 dec laddar upp nya betyg på "mina sidor" på Antagning.se - som bilagor till din ansökan - då kan de betygen räknas in, om de krävs för behörighet; eller höjet ditt meritvärde.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Okej tack! Men om man gör högskoleprovet under våren räknas den väl med till hösten?
    • Julia : ja, om man gör högskoleprovet under våren, hinner resultatet komma in till Antagning.se - sista dag att komplettera ansökan till hösten 2018 blir 21 juni ... :)
    • : Vilket tempo behöver man ha för att höja snittet från 13 till 18 innan 21 juni? Hur många kurser blir det?
    • Anna : Komvux brukar inte bevilja läsa på mer än heltid. Om du bedriver självstudier och gör prövningar /om du hittar Var du kan göra prövningar/ kan du göra hur många prövningar som helst... - dock är det svårt att hitta var man kan göra prönvingar. Att höja så pass mycket som du vill höja - är svårt (kanske omöjligt) på en termin. Exempel; om du höjer från E till A i en normalstor kurs, som t.ex varje kurs i svenska, engelska och matematik då blir höjning 0.4. Du behöver alltså höja från E betyg till A betyg i minst 12 kurser. På heltid läser man max 5 normalstora kurser på komvux under en termin. Det är alltså mer än heltidsstudier under ett läsår som du vill klämma in i en termin. Jag tror inte det är möjligt. :(
    Läs alla kommentarer