jag undrar om det finns någon läroplan för IM, Introduktionsprogrammen? Och om det finns - är det samma läroplan för alla dem fem eller olika på olika IM? Tacksam för svar!
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Vad är skillnad på de olika Introduktionsprogrammen? Läroplan för dem?
jag undrar om det finns någon läroplan för IM, Introduktionsprogrammen? Och om det finns - är det samma läroplan för alla dem fem eller olika på olika IM? Tacksam för svar!
1 Svar
Hej Marina!
Introduktionsprogrammen,IM som det ofta förkortas till - är det fem olika program.
Bra info finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM
Man måste titta på varje program separat för att de är så olika.
Programinriktat individuellt val, PRO - här går eleven i en vanlig klass men just i det ämnet där hen inte fick godkänt betyg på grundskolan, går hen iväg och läser i en liten grupp eller individuellt för att läsa ikapp. Eleven följer, alltså, till största delen den vanliga läroplanen för det programmet där hen går i en vanlig klass. I det ämnet, i vilket hen inte blev godkänd, följer eleven läroplanen för det ämnet på grundskolan.
Preparandutbildningen - här läser eleven enbart de ämnena på grundskolenivå, som hen inte fick godkända betyg i. Eleven följer, alltså, läroplan i grundskoleämnena.
Språkintroduktion - är utbildning för nyanlända ungdomar som behöver skaffa sig kunskaper i svenska som andraspråk. Målet är att de lär sig svenska motsvarande godkänt betyg i åk9 i svenska som andraspråk. Eleverna förljer, alltså, kursplan för svenska som andraspråk på grundskolenivå.
Individuellt alternativ - här finns det elever med väldigt olika förutsättningar, behov och möjligheter. En del elever går på helpraktik, dvs de enbart går på praktik, i alla fall under vissa perioder (som kan vara en hel termin eller ett läsår). Andra elever går på praktik på deltid och läser några ämnen: de ämnena kan vara på grundskolenivå eller på gymnasienivå (beroende på vilka godkända betyg eleven har sedan innan och vad elevens mål är).
Yrkesintroduktion - här går elever som vill lära sig ett yrke i första hand. Vissa av de eleverna uppnår behörighet till gymnasiet och går över till nationella program. Andra - läser tre år på YRKINTRO utan att ha uppnått behörighet till gymnasiet. De slutar på Yrkesintro efter 3 år och inte har grundskolekompetens men förhoppningsvis är de anställningsbara pga sina yrkeskunskaper. Individuella bedömningar görs för varje elev och Studieplan förändras om eleven gör framsteg eller om elevens mål ändras.
Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'flytande' (3 st.)
-
Hur beskriver jag bäst mina språkkunskaper?
Hej! Jag talar tre språk flytande, varav ett är mitt modersmål. Hur borde jag ange dessa i mitt CV? Låter det rimligt att ange ett av dem som "modersmålsnivå" och de två andra som "tvåspråkig nivå"? Eller kanske...
Hej Anna,inte helt lätt att svara på en så "enkel fråga" som hur man anger sina språkkunskaper i CV. :)Det finns många sätt att göra det på - och... Läs hela svaret -
Flytande i språket för att bli lärare?
Hej! Jag funderar på ifall man bör vara flytande i språket man studerar för att bli lärare i moderna språk när man börjar plugga - eller ifall man får tid och möjlighet att lära sig språket under tiden man studerar?
Hej Johannes,godkänt betyg i Moderna språk 3 ( i det språket som man vill bli behörig att undervisa i ) brukar krävas för BEHÖRIGHET till utbildningen. Det är givetvis bra att... Läs hela svaret -
Välja danska steg 2 direkt som individuellt val om jag är flytande?
Hej! Kan jag välja danska steg 2 som individuellt val om jag talar danska flytande eller måste jag gå kurs 1 först?
Hej Gustav! Det är en fråga som löses på skolan, lokalt - och om du har förkunskaper, borde du kunna börja på Steg 2 direkt. Frågan är dock... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga