Davidgernom

    Hej! Jag är intresserad av hälsokost och hur kroppen mår när man äter rätt kost. Om jag skulle vilja lära mig vilka plantor och örter som är basiska på PH skalan och stärkelse fria samt hur de påverkar kroppen positivt och vad plantorna/örterna gör i kroppen. Vad ska jag läsa då ?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du ställer en mycket intressant fråga som jag aldrig, förut, fick, så jag kan inte svaret på den men jag kan försöka få fram ett svar. För att kunna få fram (eller i alla fall försöka) ett svar på frågan, måste jag först förstå exakt vad du frågar om. Du skriver "Vad behöver jag läsa?" men är det för eget intresse (enbart för att få kunskap och kunna mer) eller vill du jobba med de frågorna (på sikt kunna få anställning, uppdrag eller starta eget)? Det är två helt olika situationer.
    Vill man jobba med den typen av frågor, så kan legitimation från socialstyrelsen krävas, t.ex dietist-legitimation (kan jag tänka mig kan krävas) och i så fall behöver du skaffa dig examen från dietistprogrammet som är ett 3-årigt universitetsprogram.
    Oavsett, så får du gärna kika på framtid.se/yrke/dietist och även på många andra yrkespresentationer på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrkespresentationer.
    Men om du vill läsa endast för att få mer kunskap (som hobby), då kan du gå tillväga på olika sätt, t.ex gå till biblioteket och be bibliotekarie försöka hitta böcker inom det aktuella ämnet; om just det biblioteket inte har en viss bok så kan du beställa den och den kommer att levereras till ditt bibliotek så du ska kunna låna den boken.
    ******************
    För att specifikt leta fram svar på frågan, måste jag, som sagt, förstå exakt vad du frågar om, så du får gärna förklara.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Davidgernom : För att utbilda sig och få certifikat osv.
    • Milla :

      Om du vill få "certifikat" är mitt råd att du frågar de som utfärdar sådana certifikat. Det är ju deras bedömning som gäller i frågan om de godtar din utbildning för att utfärda certifikatet eller inte. Ett legitimations-yrke som inom den svenska sjukvården arbetar med frågor kring kost är Dietist. Examen från dietistprogrammet krävs för att få dietistlegitimation från socialstyrelsen. Legitimation är ett måste. Utan legitimation får man inte kalla sig för dietist och får inte bli anställd som dietist (i alla fall gäller de reglerna i Sverige). Kika gärna på framtid.se/yrke/dietist

    • Davidgernom :

      Okej. Och finns det någon utbildning i sverige där man studerar just det jag nämnde i min första fråga "vad behöver jag läsa"?

      Dietist passar inte riktigt då det finns stärkelse i många av mat artiklarna som dietister använder sig utav

    • Milla : Mitt förslag är att du frågar de som utfärdar "certifikat", vilken utbildning de kräver att du har för att få certifikatet.
    • Milla :

      Läs också svaret från SYV-besökare som också svarade på din fråga. Annars, så är det så att som allmän studievägledare (inte expert på just exakt det kunskapsområde) så har man inte kunskap om vilken utbildning som kan inkludera just det du vill lära dig. Min gissning är att det kan finnas på någon privat skola eller som en kurs på något studieförbund. Hör med studieförbunden och "fråga runt"... tips! fråga på institutioner på de svenska lärosätena (högskolorna och universiteten) där kurser i Botanik finns, och även där Dietistprogrammet och Läkarprogrammet ges. Om studieförbunden se gärna framtid.se/information/studieforbund

    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    För att lära dig mer om basiska växter och örter på pH-skalan samt deras positiva effekter på kroppen, kan du utforska böcker och resurser om växtbaserad kost, örtmedicin och näringslära. Här är några ämnesområden och böcker som kan vara användbara för att fördjupa din kunskap:

    1. **Böcker om växtbaserad kost och näringslära:**

       - "The China Study" av T. Colin Campbell och Thomas M. Campbell II

       - "How Not to Die" av Michael Greger

       - "Whole: Rethinking the Science of Nutrition" av T. Colin Campbell

    2. **Böcker om örtmedicin och naturliga hälsokostalternativ:**

       - "Healing Herbal Teas: Learn to Blend 101 Specially Formulated Teas for Stress Management, Common Ailments, Seasonal Health, and Immune Support" av Sarah Farr

       - "Adaptogens: Herbs for Strength, Stamina, and Stress Relief" av David Winston och Steven Maimes

       - "Rosemary Gladstar's Medicinal Herbs: A Beginner's Guide" av Rosemary Gladstar

    3. **Artiklar och forskningsstudier om pH-balans och hälsosam kost:**

       - Sök efter vetenskapliga artiklar om alkaliska livsmedel och deras påverkan på kroppens pH-nivåer.

       - Studier om specifika örter och växter som kan ha basiska egenskaper och deras hälsofördelar.

    Att kombinera kunskapen från böckerna om näringslära och örtmedicin kan ge en bra förståelse för hur olika växter påverkar kroppen och bidrar till att upprätthålla en balanserad pH-nivå för bättre hälsa.