Victor
    Jag är en kille född 1999 som går teknik och klarat av första året med godkända betyg men andra året gick helt utför har mått/mår väldigt dåligt och blivit mer deprimerad samt tappat motivationen att gå till skolan där jag inte känner att jag lär mig samt mår dåligt av omgivningen. Jag gick ut tvåan med flertal underkända betyg och övertala mig själv om att gå om ett år och kände hopp under sommaren, nu ett halvår in igen ser betyg allt sämre ut och mår psykiskt dåligt över att gå dit och har funderat på och hoppa av i hopp om att jag kan börja må bättre. Men undrar då hur mina möjligheter ser ut i livet om jag gör det, samt vart jag tar kontakt och vad som måste göras? tacksam för all möjlig hjälp!
    • Mikael : Har du kontakt med skolkuratorn eller med sjukvården?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Victor,

    om du har något hälsotillstånd som behöver Behandling /och det är läkarens och psykologens kunskaps-område, inte SYV-ens/ - då kan inte SYV eller studieplanering eller tips om hur man söker jobb hjälpa dig, tyvärr.
    Första frågan är om du behöver behandling eller inte. Och den tycker jag du ska ta tag i snarast.

    Om du ännu inte har pratat med skolkuratorn, gör det så fort som möjligt, är mitt råd. Kuratorn har sekretess och kommer inte att berätta vidare det du berättar i kuratorsrum. Kuratorn kan sedan "remittera" dig till skolpsykolog, om hen anser att det behövs.
    Även skolsköterska kan vara behjälplig. Hen kan också framföra kontakt med en skolpsykolog alt. med sjukvården, ex. hjälpa dig att boka tid på vårdcentralen.
    Nu är jag inte läkare men jag har läst om att t.ex brist på vitamin B12 kan framkalla depression... det är ett exempel på att även kost /ensidig kost eller om din kropp av någon anledning inte tar upp vissa ämnen/ kan vara orsaken till depression.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar och vi håller tummarna för att du finner lösning inom mycket kort.

    Mikael

    Jag kan givetvis berätta vilka alternativ som finns om man hoppar av gymnasiet, men det hjälper ju inte dig nu, om du t.ex behöver vara sjukskriven och få medicinering och/eller samtalsterapi eller "motion och specialkost på recept", vilket också kan bli läkarens beslut.