Jonathan
    Hej FrågaSyv.

    Jag valde ett yrkesförberedande program under gymnasie tiden pga att jag inte visste vad jag ville göra efter att ha gått klart gymnasiet.

    Jag gick ut el-energi programmet år 2011 med 1950 poäng i samlat betygsdokument.
    Jag började arbeta genast efter gymnasiet och hade inga tankar på att fortsätta plugga för tillfället. Jag ville komma ut i arbetslivet och testa på olika brancher för att lättare kunna veta vad jag vill utbilda mig till.

    Nu efter 6 års plugg uppehåll så har jag kommit underfund med vad jag vill rikta in mig på.
    Jag sysslar massor med musik och har jobbat mycket med människor, så jag har äntligen bestämt mig för att utbilda mig till musiklärare/pedagog.

    När jag var och träffade en studievägledare för att komplettera mina betyg och få hjälp att söka rätt program så berättade hon för mig att alla mina betyg är ogiltigförklarade pga att det nya betygssystemet (A-F).
    Jag gick alltså ut med 1950 poäng när vi använde G-MVG systemet och pga det nya så har jag nu alltså 0 poäng.

    1. Min fråga är, hur kan detta vara möjligt?

    2. Var mina 3 år på gymnasiet totalt bortslängda?

    3. Finns det någon som helst möjlighet för mig att kunna få tillbaka mina betyg så att jag kan komplettera för att sen kunna söka in på Universitet/Högskola.

    4. Om jag inte får mina betyg tillbaka, hur gör jag för att kunna bli universitet/högskole behörig? Måste jag göra om allt från början igen?

    Jag har mått fruktansvärt dåligt på grund av det här, jag känner att jag sitter fast nu när jag inte har fått behålla mer än min grundskoleutbildning och inte kan söka in på någon kurs/program.

    Är supertacksam för svar.

    MVH
    Jonathan

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Du borde kunna komplettera på komvux mot ett slutbetyg som kommer ge dig behörighet till högskolestudier. Du måste få ut ditt slutbetyg innan 1 juli 2020. Efter det är det endast examensbevis som gäller och du kommer att behöva läsa många kurser.

    Om du har 1950 godkända poäng, behöver du skaffa dig minst 300 godkända poäng; resterande 100 poäng kan du ha betyg F eller IG i.

    300 gymnasiala poäng läser man på heltid på 15 veckor.

    För ett slutbetyg behöver du minst 2350 betygsatta poäng; av dem minst 2250 p måste vara godkända. Har du betyg i alla kärnämnen?

    Om SYV du pratade med menar att dina betyg är för gamla pga 8-års regeln, då är det i så fall endast betygen från Åk1, men man kan motivera med att du höll kunskaperna vid liv genom senare studier och/eller genom arbetslivserfarenhet ... Så du borde kunna få ett slutbetyg inom ett par terminer ...

    En annan möjlighet är genom studier på en folkhögskola där du kan gå ett omdöme om att du har uppnått grundläggande behörighet.

    Tredje möjlighet är genom Reell kompetens -om du har arbetat i minst tre år på minst halvtid plus har godkända betyg i kärnämnen ... Läs om reell kompetens på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

    Det finns alltså flera olika alternativ för dig att bli behörig till högskoleutbildning - genom reell kompetens kanske du redan är behörig.

    Det kanske finns ngt i din situation och/eller i dina betyg som jag inte vet om, men utifrån det du skriver så borde det vara fullt möjligt för dig att kunna bli behörig att söka till högskola till nästa höst.

    Läs gärna även på https://www.framtid.se/yrke/musiklarare bl a vad man kan läsa på högskolenivå för att bli behörig musiklärare.