Henrik
    Hejsan!

    Ni har säkert sett mina tidigare frågor, men jag lägger en följdfråga och uppskattar svar!

    Om vi säger att jag kommer in på Juristprogrammet någonstans i Sverige hur fungerar programmet i praktiken? Alltså, naturligtvis kommer man få läsa en hel del Juridik men hur fungerar jobb valen? Jag vill verkligen bli Åklagare, och sedan Advokat men inte jurist. Låter kanske lite knasigt men jag vill verkligen bara ha jobbet som Åklagare/advokat/Juristdomare.

    För att förtydliga min fråga;

    Väljer man en "inriktning" för ett speciellt yrke i Juristprogrammet eller efter själva utbildningen?

    Om det är så att man väljer jobb efter utbildning hur stor är chansen att bli Åklagare/advokat/Juristdommare?

    Innan man ens blir vald till Juristprogeammet hur många platser finns det? Jag vet att det är svårt att säga men på ett ca.

    Och till sist; när man är klarutbildad, är det svårt att få arbete sen? Jag hör lite vart som helst att en person som gjort klart Juristprogrammet har svårt att få arbete därefter.

    Jag tackar så mycket iförhand för er hjälp och vägledning! Jag är väldigt tacksam! =)

    Med vänlig hälsning,

    Henrik Nguyen

    • Anna : I vilken del av Sverige bor du?
    • : Gävleborgslän - Ljusdal
    • Milla : Nu har jag pratat med en sakkunnig och kommer att skriva ett nytt svar på din fråga!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!

    Om jag förstår det rätt, så läser du på grundskola idag och ska söka till gymnasiet.

    Det dröjer 3 år innan du ska söka till högskola/universitet. På den tiden kan många förändringar inträffa. Nya utbildningar kan uppstå och de befintliga kan få fler eller färre utbildnignsplatser. Det är givetvis möjligt att få fram antal utbildningsplatser på utbildningar som startar hösten 2016 men du ska ju inte börja läsa på högskola/universitet från hösten 2016, utan tidigast från hösten 2019.

    Vi vet inte om antal platser blir fler eller färre. Vi vet inte på vilka orter utbildning kommer att finnas från hösten 2019 - det kan bli fler eller färre orter. Det är, alltså, för tidigt att planera i detalj.

    Om du kommer in på högskola och läser ett visst antal högskolepoäng (exempelvis 180 hp = 3 år på heltid) så har du många olika möjligheter. Du kan vidareutbilda sig till lärare och undervisa i juridiska kurser på gymnasiet; du kan få jobb på någon Myndighet (exempelvis som Utredare på Försäkringskassan).

    Jag förstår att du vill bli Åklagare, Advokat eller Domare. Och du vill därför veta hur svårt det är att bli det. Och hur svårt det är generellt sett (i antal % t.ex) spelar egentligen ingen roll för just din situation. Några blir ju Åklagare, Advokater och Domare varje år. Och varför i så fall inte just du som ska bli en av dem? Det handlar att vara duktig, målmedveten och sedan behöver man också lite tur ibland.

    Det är mycket som kan hända "på vägen". Du kan också (även om du idag inte kommer att tro mig) få andra tankar och ändra ditt mål. Mot slutet av gymnasiet, så kanske du vill bli Programmerare eller Skådespelare i stället.

    Vår omgivning förändras ständigt, du förändras också (får nya idéer och sätter nya mål) - det två processer som löper på och påverkar varandra. Vi vet, alltså, inte alls om att bli Åklagare, Domare eller Advokat blir av intresse för dig om några år.

    Jag råder dig göra följande: kämpa för så höga betyg som möjligt. Sök Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik på gymnasiet - på flera olika skolor (jag hittade 187 gymnasieskolor i Sverige som från hösten 2016 erbjuder inr Juridik) och samtidigt läs på om många olika yrken - det finns presentationerna upplagda på www.framtid.se

    Det kan hända att du blir intresserad av något annat yrke. Eller så "står du fast" vid Åklarare, Domare och Advokat.

    Beslut om val av utbildning på eftergymnasial nivå behöver du fatta om 3 år. Eftersom både dina mål och vår omgivning kan förändras ganska mycket på den tiden, är det helt enkelt för tidigt att planera i detalj.

    Det är det bästa och ärligaste svaret som jag kan ge dig! och jag hoppas du förstår att jag menar väl och vill att det ska gå bra för dig!

    Visst kan vi (både du och jag) ta reda på antal platser på högskoleutbildningar och i hur stor chans är (i procent) att bli Åklagare men det saknar tyvärr praktisk betydelse (det kommer inte att hjälpa dig att nå dina mål). Det är vad jag tycker i alla fall. Du får hemsit gärna prata med många olika SYV. Sök upp en SYV på högskola/universitet (där Juristprogrammet ges) och se vad hen svarar. Ta kontakt med Studievägledare på alla de högskolor/universitet där Juristrpgrammet ges och jämför deras svar. Det är möjligt att du får veta ngt. som du inte vet idag och som jag inte kan berätta för dig (för att jag inte heller vet det :).

    Med förhoppning om att mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!

    ANNA

    • : Tack för ditt svar Anna! Men kan du ge mig ett tydligare svar på vad som händer i och efter? Alltså visst jobbar man juridik men när välker man en inriktning gällande ett speciellt yrke? Jag är nyfiken..
    • Milla : Läs svar från mig som jag har skrivit efter samtal med en sakkunnig. :) Lycka till med din studieplanering!
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag har nu pratat med en sakkunnig som säger så här att Jur.kand utbildningar finns det inga nya antagningar på (just nu i alla fall) utan det som finns är Juristrprogrammet som är på 4,5 år och alla som läser det programmet läser "samma utbildning" (det finns några valbara kurser men ingen av de blir avgörande för framtida jobbmöjligheter). Det är i princip så att alla som läser Juristprogrammet får samma utbildning.

    Sedan när man är färdigutbildad Jurist - kan man gå olika vägar. T.ex för att kunna bli advokat måste man först arbeta 3 år som jurist och kan sedan avlägga advokatprovet (men man är inte behörig att göra det provet om man har kortare arbetslivserfarenhet med juridisk arbete än 3 år).

    Det är alltså en mycket avlägsen fråga, kan man säga - hur just du ska kunna gå tillväga. Det är väldigt mycket som kan ändras. Som Juristprogrammet är uppbyggt idag är det inte alls säkert att samma gäller när du ska läsa.

    Angående söka till gymnasiet - så hittar jag ingen skola i Ljusdal som erbjuder inriktning "Juridik" på Ekonomiprogrammet, men i länet finns det några gymnasieskolor. Se om du skulle t.ex kunna pendla till Affärsgymnasiet i Gävle. Gymnasieskolans presentation hittar du här >>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Det ska öppna under nästa termin! Jag tror jag söker till samhälle eftersom det är där jag kan haffa mest poäng.
    • Milla : Vad är det som ska öppna under nästa termin... bara undrar? :) Du blir även på SA behörig att söka till Juristprogrammet.
    • : Ekonmi med inriktning Juridik =)
    • Milla : OK, det var intressant info. Menar du på Affärsgymnasiet i Gävle? eller på någon gymnasieskola i Ljusdal?
    • : I Ljusdal..
    • : Det sa min syv iallafall på stenhamre
    • : Milla kolla detta - https://www.aklagare.se/karriar/att-jobba-hos-oss1/personalstatistik1/
    • : Ser ut som att det blir svårt att just bli åklagare..
    • : =(
    • Milla : Tack så mycket, jag har hittat info om att Slottegymnasiet startar inriktning "Juridik" från nästa år, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/slottegymnasiet ... Det är intressant att kika på personalstatistik, men den säger ju inget om just DINA möjligheter att bli Åklagare! :)
    • : Tack milla! Ska kämpa häcken av mig dessa år och framåt. Tack för dina svar och hjälp. Ta hand om dig =)
    • Mikael : Fråga SYV önskar dig Lycka till!
    • : Det är riktigt tufft att bli åklagarae, advokat mm. Att komma långt som jurist handlar inte främst om intelligens utan om så kallat 'sittfläsk' - alltså att man pallar sitta 8-9 timmar per dag och plugga, läsa och networka (skafa kontakter). Kontakter kan i många fall vara det viktigaste när det kommer till karriär och arbete, framför betyg och andra meriter till och med. Lycka till!!
    • Anna : Tack så mycket Anna för din kommentar!
    Läs alla kommentarer