Sara
    Hej!

    Jag går i trean på gymnasiet och har inte bestämt vad jag ska bli i framtiden. Jag har alltid drömt om att bli läkare sedan jag var liten. Men nu tror jag inte att jag kan komma in på läkarprogrammet med det betygen jag har. Så nu undrar jag om vad man kan bli inom naturvetenskapsprogrammet. Helst inom medicinen. Jag räknar med att jag kommer få minst 19 poäng i snitt.

    Tack i förhand
    Mvh

    ps. om man först pluggar till apotekare på högskolan, kan man sedan byta till läkarlinjen?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sara,

    tyvärr kan man inte byta från Apotekare till läkarprogrammet, utan man måste komma in på läkarprogrammet på "vanligt sätt" (även om man tidigare har studerat till apotekare), dvs man söker till läkarprogrammet i Sverige, oavsett andra studier på högskolenivå.

    ang. dina betyg - jag kan inte säga att det "kört", utan du kan komma in med resultatet av högskoleprovet t.ex.

    Ett annat sätt är att via AU-urvalsgruppen, t.ex Karolinska Institutet tar in på läkarprogrammet även inom AU-urvalsgruppen. För att kunna delta måste man göra högskoleprovet och om vad som krävs mer - läs här>>.

    Men om vi säger att du är intresserad även av andra yrken inom Hälsa- och sjukvård eller inom Naturvetenskap, så råder jag dig att titta runt på - Yrken inom Hälsa- och sjukvård>> och på Yrken inom Naturvetenskapligt arbete>>

    Men även andra yrken - t.ex Lärare>> (som finns inom Pedagogiskt arbete>>) kan kanske bli av intresse för dig.

    Titta runt på www.framtid.se som har tusentals yrkespresentationer.

    Med vänlig hälsning

    Daniel SYV