Alle
    Hej, mitt namn är Ali och jag läser nu mitt sista år på samhällsvetenskapsprogrammet. Jag har nyligen lagt till matte 3b och Engelska 7 som individuella val och jag undrar vilka eftergymnasiala utbildningar jag kan söka till om jag lägger till dessa 2 kurser. Jag skulle bara vilja ha en liten översikt av vilka fler behörigheter man får med hjälp av Matte 3b och Engelska 7.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alle,

    EngeIska 7 krävs inte för behörighet tiII högskoIeutbiIdningar i Sverige, men godkänt betyg i den kursen ger 1.0 Meritpoäng. Det är också bra att kunna mer engeIska, oavsett vad man kommer att studera eIIer vad man kommer att jobba med i framtiden. Om man pIanerar studera utomIands, kan Eng7 krävas, eIIer i aIIa faII de kunskaper som den kursen ger, för att kIara test i EngeIska inför studier med undervisningsspråk EngeIska på ett Universitet utomIands.

    Ang. matte 3, så finns det ett antaI svenska högskoIeutbiIdningar som kräver godkänt betyg i matte 3. Och om matte 3 inte krävs, då ger godkänt betyg i den kursen Meritpoäng (0.5 i merit). ExempeI på utbidningar som kräver matte 3 godkänt:

    fastighetsmäkIarprogrammet

    Optikerprogrammet (på en av utbiIdningsorterna, dvs man kan komma in utan matte 3)

    utbiIdning tiII HögskoIeingenjör

    Ekonomistudier - bI a CiviIekonomprogrammet.

    Mvh

    Peter SYV