Emma
    Jag håller på att göra min ansökan till gymnasiet och har valt gymnasieskla. men så kommer det upp att jag kan välja förstahands och andrahandsval i moderna språk. vad menas med det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Emma!

    På vissa gymnasiala program är Moderna språk obligatoriska och på andra - frivilliga tillvalskurser.

    Första fråga är - vilket program söker du? Om det på ditt program är obligatoriskt att läsa Moderna språk, då måste du önska dig ngt. språk. Andrahandsval är att i fall det inte blir möjligt att erbjuda det språket som du önskar i första hand (t.ex vid avsaknad av behörig lärare).

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv