Pershia
    En kille från Syrien med två års eftergymnasieutbildning inom tryckning(print) vill fortsätta här i Sverige i samma bransch. Han ska skicka sitt betyg till UHR för validering. Men han inte vet vad han måste göra efter det och vilken utbildning eller jobb passar honom. Han behöver komplletering, om ja vilken program och utbildning, om nej vilket jobb.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Pershia,

    det finns inte strikta krav på någon sort "Iegitimation" eIIer sertifiering inom tryckeri-branschen. Därför kan arbetsgivare anstäIIa vem hen viII, med eIIer utan utbiIdning.

    Mina försIag är

    1. försöka få Praktikplats på ett företag där personen vill arbeta - som kan ge olika sortens utdelning: a) killen blir säker på sitt yrkesval genom att se hur man arbetar i Sverige; b) han med lite tur kan få jobb på sin praktikplats; c) han kan få goda referenser inför framtida jobbsökande och rekommendationer /kanske kan den arbetsgivaren rekommendera honom till en annan arbetsgivare i samma bransch/.

    2. söka en yrkeshöskoleutbildning>>

    3. titta på de olika yrken inom grafiska branschen>> och se var personen tycker att han passar och viII arbeta inom.

    Det går inte att säga att "gå den och den utbildning" så får du garanterat jobb - för att det ej finns krav på legitimation, för att arbetsgivaren kan föredra arbetslivserfarenhet framför utbildning och för att branschen förändras snabbt. Med svensk yrkeshögskoleutbildning är chanserna stora att få jobb.

    Hälsningar

    Peter SYV