Fredrik
    hej, jag läste här på sidan några frågor och svar, och om jag fattade rätt så gäller inte betygen från åk8 eller från höstterminen i åk9, utan det är betygen från vårterminen i nian, som gäller. Stämmer detta?
    Och varför ska man i så fall söka tidigt, när man ännu inte vet vad betygen på våren i åk9 blir? Det känns märkligt att man ska behöva göra det! Onödigt, tänker jag, eller har missat ngt.? Ni får gärna förklara detta för mig. Tackar få förhand! Fredrik ;)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik!

    Du har rätt i att man konkurrerar om utbildningsplats på gymnasiet med de betygen som finns i ett SIutbetyg från grundskolan och det betyget får man i slutet av maj eller början på juni men ansökan till gymnasiet gör man tidigare>>. Och det är en alldeles relevant fråga - varför då? :)

    Det finns flera anledningar:

    - för gymnasieskolornas planering, så att de kan på förhand få uppfattning om hur många elever är intresserade av deras utbildnignar och kan bättre planera personalbemanning /kanske behöver de anställa nya lärare t.ex/;

    - för att se om Antagningssystemet funkar: att det går att genomföra ansökan, och få antagningsbesked (i Prelinimär antagning, som egentligen inte gäller... att man är ANTAGEN i prelim.antagning spelar inte någon roll, om man sedan inte blir antagen "på riktigt" i det slutgiltiga/definitiva antagningen). Bl a ser Antagningskanslierna>> att de har rätt kontaktuppgifter till elever, som i så fall hör av sig i fall de inte fick det preliminära antagningsbeskedet;

    - för att gå igång ansökningsprocessen, för att eleverna inte väntar tills Omvalsperioden (som ofta kallas också för Nyvalsperiod) och inte söker absolut sista dagen i omvalsperioden... därför att systemet kan krascha pga allt för stor belastning t.ex.

    Så som det är nu så låter många elever sina val att "stå kvar" från det prelim.antagningen - så är det redan "klart", dvs de har gjort sina val, så vet de det, gymnasieskolorna vet det, antagningskansliet vet det också - :) - "klappar och klart", ansökan är gjort... och sedan inväntar man bara de betygen som verkligen gäller och så gör antagningskanslierna antagning och eleverna får det definitiva/slutgiltiga antagningsbeskedet (som kommer lite olika datum - men oftast under sista veckan i juni).

    Hoppas mitt svar förklarar en del, men hör gärna av dig igen, om du undrar ngt mer! :)

    ANNA