Linn
    Hej!
    Jag har läst Franska som moderna språk på högstadiet och när jag skulle börja gymnasiet (Natuvetenskpsprogrammet) så valde jag att fortsätta med franskan. När vi väl började skolan så stod inte franska med på mitt schema men alla andra språk hade börjat. Då tänkte jag och min kompis som också valt franska att vi bara börjar 1vecka senare. Men efter 1vecka så börjas det höra rykten om att franska 1 inte kommer påbörjas, vilket visade sig vara sant. På en lektion meddelar våran gemensamma mentor oss om att även franska 3 inte ska startas pga att det inte finns någon lärare. Upprörda söker vi upp rektorn och förklarar våran situation och våra åsikter. Men allt hon kunde säga var att de letat lärare men ingen är intresserad och helt enkelt får "be till gudarna". Men att vi också är tvungna att påbörja Tyska/Spanska/Finska/Samiska 1 istället. Detta gick vi inte med på och tog saker i egen hand och sökte upp vår gamla franska lärare i haft på högstadiet och förklarade våran situation. Hon var då intresserad av jobbet. Skolan/rektorn hade alltså inte lyckats leta upp en lärare på flera veckor men två elever lyckas på 1 dag ?? Iaf så framförde vi det här för våran rektor att "problemet löst vi har hittat en intresserad franska lärare till oss". Men nej, då kommer hon med sina urusla ursäkter igen och säger att det inte är problemet längre. 7 elever hade sökt om franska kurs, 5st om franska 3. Men en av de 5, som är min kompis, vill även ha modersmål som moderna språk + franska 3. Tydligen ska det inte fungera även fast min vän har tydliga arrgument hur hon tänker och hur det ska gå. Så då tycker rektorn att vi bara blir 4 elever (fast det är 5?) och att man minst måste ha 5 elever för att påbörja en kurs. Även fast de förra året började en kurs franska med bara 4 elever, och iår en estet linje men bara 2 elever?
    Vet inte hur vi ska göra, för vi vill och tycker att de är skyldiga oss franska då vi läst de på högstadiet mm. Varken syv på skolan eller rektorn är till någon hjälp. Hur ska vi göra? Bör vi vända oss till huvudman eller skolinspektionen? Har vi rätten att få den kursen?
    • Julia : Är det en kommunal eller fristående gymnasieskola du läser på`?
    • : Kommunal
    • Julia : Finns det andra kommunala gymnasier i din stad?
    • Julia : Man kan nämligen föreslå att du läser just franska på en annan skola, en annan kommunal gymnasieskola i din kommun.
    • : Tyvärr så bor jag i en väldigt liten kommun och hjalmarlundbom som jag går på, är den enda skolan.
    • Julia : Ja, finns det inte en annan kommunaI gymnasieskoIa i samma kommun, då kan man inte Iäsa där... på en skoIa som inte finns. Det är bra om du - i viIket faII - försöker hålla "franskan vid liv", dvs läs på egen hand, läs böcker, se på franska filmer mm., så att du inte glömmer det du kan. Fråga också om du skulle kunna göra prövning i franska 3, om du skaffar dig kunskaper på egen hand. Jag ska försöka få reda på mer och om jag lyckas med det, återkommer jag.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,

    jag förstår att du är upprörd & ledsen.

    Det är ingen lätt och självklar situation med franska...

    Det som skoIa är skyldig är att erbjuda minst två av följande språk: tyska, franska, spanska.

    Men ni trodde att ni skulle få läsa franska 3, jag förstår det. Det är 3 år man läser på gymnasiet och det finns inga regler som säger att man inte kan läsa franska 3 under åk2 eller under åk3. Det kanske blir möjligt nästa år... men eftersom 100 poäng (en kurs) Moderna språk är obligatoriska på Naturvet.programmet, vill rektor givetvis att ni "uppfyller" det redan nu, under åk1 - schemat "går ihop" bättre kanske - när alla har Moderna språk samtidigt.

    Det var företagsamt av dig/er - att hitta en lösning, genom att "erbjuda jobbet" till en pensionerad lärare. Jag tycker att det var en bra och kreativ lösning! ;)

    Jag vet inte hur den "övergripande personalsituationen" på er skoIa ser ut. Rektor har oftast mycket begränsade pengaresurser. Om situationen kan lösas utan att anställa ännu en lärare, är det fördeIaktigt för skolan. De pengarna som behövs för att anställa er "gamla lärare", kanske helt enkelt, tyvärr, inte finns. :(

    Läraren som redan undervisar 10 eller 15 elever, får ju samma lön, även om hen skulle undervisa 20 eller 25 elever. Att öppna ännu en undervisningsgrupp är en ekonomisk utgift, som din skola kanske inte har råd att ha. Jag gissar bara... vet ju inte vad som har hänt... men den läraren, som var tänkt att undervisa er i franska, kanske även skulle undervisa i matte, eller i samhällskunskap (lärare på gymnasienivå är oftast behöriga i 2 ämnen) och skulle haft en heltidstjänst. Den läraren "försvann"... vart hen tog vägen, vet inte jag.. kanske blev föräldraledig, eller bestämde sig gå i pension i förtid, eller hittade jobb någonannanstans.

    På "den försvunna tjänsten" (dvs för de pengarna) anställdes kanske en annan lärare, som är mycket värdefull för skolan, för hen kanske undervisar i de obligatoriska ämnena, som svenska, engelska, matte, idrott mm men ej kan undervisa i franska (för hen kan inte franska...).

    Du har rätt att söka möjlighet att byta skola. Du har också rätt att klaga både till huvudmannen och till skolinspektionen. Processer med klagolmålshanteringen brukar ta lång tid. Och även om du/ni får rätt... så blir det knappast färdigt innan jul, är min gissning, och då har du, hur som helst, missat hela terminers språkundervisning.

    Du har givetvis rätt att komma med olika förslag på lösningar, men det är rektor som bestämmer. Därför att rektor tar också det övergripande ansvaret för att "allt" på skolan fungerar, att ALLA elevler får möjlighet att läsa kurser så att de kan ta ut examensbevis. Rektor måste se till att det finns lärare i alla de obligatoriska ämnen och lärare "växer inte på träd" och i fall en behörig lärare ej får den lönen som hen tycker hen förtjänar, då går hen till en annan skola, och er skola måste kanske t o m stänga helt, för att den inte kan erbjuda de obligatoriska ämnen. Det är lärarbrist i Sverige idag. Svårt också att få iholp olika lärarbehörigheter och schemat. Läraren vill ju inte arbeta halvtid men ha lektioner tidigt på förmiddag och sedan sent på eftermiddag varje dag med flera håltimmar mitt på dagen. Får inte läraren ett schema som hen blir nöjd med, kan hen byta till en annan skola... som sagt, det är lärarbrist. :(

    Det bästa är att försöka komma överens utan bråk.

    Jag råder dig ställa frågan till din rektor om hon tror det blir möjligt för dig att läsa franska 3 nästa år. Elever från åk1 och 2 kan kanske läsa tillsammans i samma språkgrupp nästa år. Men om ingen lärare blir tillgänglig på de villkor som din skola kan erbjuda (vad det gäller lön & schemat), blir det inte möjligt, oavsett vad rektor säger idag. Och rektor kan ju inte se in i framtiden och garantera att ingen lärare blir sjuk, föräldraledig eller hittar jobb på en annan skola. Även om skola erbjuder bra villkor, kanske Iäraren hittar anställning så att hen får pendla närmare (lägga mindre tid på att komma till/från jobbet).

    Jag ska imorgon samråda med expert från SkoIverket, och om ngt. Nytt eller Viktigt "dyker upp", lovar jag att genast höra av mig igen!

    :)

    Julia SYV