Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Berkan,

    "el ingenjör" är inte en skyddad yrkestitel; därför kan man efter diverse olika utbildningar blir en Elingenjör >>.

    Om du, däremot, vill bli Civilingenjör >> med inriktning el, då måste du läsa på högskola/universitet i minst 5 år. Till Civilingenjör är behörighet Fysik2, Matematik 4 och Kemi 2 (ibland räcker det med kemi 1, beroende på vilket program det är man söker till).

    Engelska 6 ingår i Grundläggande behörighet till högskolestudier. Det vill säga, man blir inte behörig till högskola över huvudet taget utan godkänt betyg i Engelska 6.

    Utbildningar till elngenjör finns även inom yrkeshögskola. Se exempel på Yrkeshögskoleutbildningar; https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-halmstad/elingenjor
    och
    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-syd/elingenjor-elkonstruktion-med-allman-behorighet

    Det kan inte heller uteslutas att man kan bli "elingenjör" på T4, tekniskt fjärde år >> - där man läser till gymnasieingenjör >>.