A.f

    Jag ska börja gymnasiet nu i höst och kommer gå natur-natur. Därför har jag blivit lite nervös inför nationella eftersom jag inte helt fattar hur det kommer vara utformat. Jag vet att man har nationella i engelska, svenska och matte men vilka kurser. Vissa källor säger att man har det i sin första och sista kurs i dem ämnena (t.ex. matte 1c och matte 3c). Men andra källor säger att man har det i alla kurser i dem ämnena (t.ex. matte 1c, matte 2c och matte 3c). Jag har också läst att varje gymnasieskolas rektor väljer själv vilka kurser man har nationella i. Är detta sant?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    enligt information på skolverkets hemsida gäller följande: Nationella proven är obligatoriska för gymnasieskolan att använda i den högsta avslutande kursen. Hänvisning: se information på Skolverket.se
    I de övriga kurser kan skolledningen bestämma att använda sig av NP (nationella prov) och om skolan inför NP i en viss kurs då blir det provet obligatorisk för eleven på den skolan att genomföra, det är i alla fall så jag uppfattade de svar som vi tidigare fått från skolverket.

    Studie- och yrkesvägledare