Irina
    Hej! Enligt antagning.se så gäller följande meritvärdering av slutbetyg från gymnasieskolan (utfärdat 2010 och senare):
    -Bara de betyg som ingår i det fullständiga slutbetyget räknas med
    -Betyg i utökad kurs räknas med om det krävs för behörighet
    -Betyg i idrott och hälsa räknas alltid med

    Här kommer min fråga-Gäller samma regler för slutbetyg som är utfärdat av Komvux? // Mvh Irina

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Irina,

    vad som gäIIer för SIutbetyg från komvux går att Iäsa här>> och på s.1 vänster, nere på sidan - här>>  kan du se hur man räknar ut meritvärde.

    Det är det som är känt idag. MöjIighet att få ut SIutbetyg från komvux bIev nyss förIänd tiII 1 juIi 2020 ... det är inte många som väntade sig att detta skuIIe ske. Ändringar sker. IbIand med kort varseI. Jag kan därför inte Iova dig exakt hur Antagning.se kommer att räkna på de SIutbetygen som utfärdas nu och framöver. De som redan är utfärdare på komvux år 2010 eIIer senare - bör "faIIa" under de regIerna som du kan Iäsa på Antagning.se - Iänkarna ovan.

    Det är Antagning.se som räknar på dina betyg när du söker tiII högskoIa/universitet. Det är deras bedömning som gäIier. De har "sista ordet", så att säga. Kanske är det bäst att du stäIIer din fråga och får svar från Antagning.se direkt. Du kan ringa 0771-550 720 - teIefontid 9-16 på vardagar.

    VänIigen

    JuIia SYV