Jonas
    Hej!
    Jag har viljat bli fotbollsagent väldigt länge, jag gillar att hitta olika talanger och utveckla de samt så gillar jag siffror när det gäller matte. Min fråga är vilket gymnasieprogram som är lämpligast för att bli en fotbollsagent? Min andra fråga är: Ska man gå på ett gymnasium med NIU för att förbättra sig inom idrottskunskap? Jag är bosatt i Stockholmsområdet och jag är aktiv i en fotbollsklubb.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jonas, är det yrket Sportagent, http://www.framtid.se/yrke/sportagent - som du är intresserad av? I så fall rekommenderar jag på gymnasiet - ekonomiprogrammet i första hand, inriktning Juridik och så välja till kurser i marknadsföring som valbara kurser.

    Sportagent behöver kunskaper om "sin idrott" - i ditt fall fotboll... men också bra kunskaper inom ekonomi, juridik och marknadsföring.

    Att själv utöva idrott skadar givetvis inte... dock är det inte helt nödvändigt. På NIU ingår det i första hand att själv utöva idrott ... utbildning på gymnasiet inom NIU går inte ut på att lära elever marknadsföra idrott eller spelare... men det skadar givetvis inte att ha mer "personlig kännedom" om "livet som fotbollspelare", om man sedan vill representera andra spelare.

    Prata med din fotbollstränare och de andra vuxna, aktiva inom din klubb - be dem om råd. Du kan också kontakta fotbollsförbundet centralt och fråga om de kan ge dig tips/råd. Även din lärare på grundskolan, i idrott och hälsa och även andra lärare - t.ex i samhällskunskap, kan ge bra råd/tips. Du kan ta upp frågan på dina utvecklingssamtal eller be om ett separat samtal som just kommer att handla om dina framtida yrkesplaner. Och så givetvis bör du prata med syv på din grundskola. Boka tid med syv-en.

    Fördelen med syv på skolan är att hen känner dig, att hen kan träffa dig flera ggr och att hen kan också förmedla kontakt mellan dig och andra personer som finns i din närhet som kan vara behjälpliga.. .

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Peter syv

    • : I vilka ämnen krävs det god kunskap i för att "lyckas" med Juridikprogrammet?
    • Julia : I första hand i svenska, samhällskunskap och i engelska. Matte är också bra att kunna väl få det är mycket Logiska tänkegångar som man måste kunna ta sig igenom, retorik också (konsten att tala )...