Andre
    Hej.
    Jag går i 8:an just nu och undrar vilken linje jag borde gå i gymnasiet, jag gillar engelska, historia, idrott, kemi, franska och geografi men vet inte vilken linje jag ska välja, vilka yrken och vilken linje skulle ni rekommendera mig? Jag har B i engelska, A i kemi, C i franska, B i idrott och C i franska
    • Anna : Har du funderat på ngt. Yrke, dvs vad du vill jobba med i framtiden? Se på yrkespresentationerna på www.framtid.se

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hejsan!

    Bra att du är ute i god tid och funderar redan nu när du går i åk8 på vad du ska välja till gymnasiet.

    Jag råder dig att läsa på om olika gymnasieprogram och att gå på öppet hus på flera gymansieskoIor.

    Varför du inte behöver bestämma dig så här tidigt - är av olika anledningar:

    1. du växer och mognar dag för dag och val till gymnasiet är om ett år... på ett år kan mycket hända och du kanske tycker om lite andra saker och har andra mål, du kanske hittar ngt. yrke som du bestämmer dig för...

    2. utbud på gymnasieskolor till hösten 2018 är inte klar och kommer inte att bli klar på ca ett år (nästan). Du vet därför inte vad som finns att välja på. Visserligen finns det inte några konkreta planer att ändra på programutbud, men inriktningar, profiler och andra viktiga "detaljer" på gymnasieskolorna - kan mycket väl ändras ganska mycket innan det blir dags för dit att söka till gymnasiet.

    Än så länge så tycker jag det är bäst att du försöker lära dig så mycket som möjligt i skolan och få så höga betyg du kan få + att du kikar runt på olika yrken på www.framtid.se samt går på öppet hus och olika evenemang (infokvällar, gymnasiemässor och liknande) på så många olika gymnasieskolor du kan... det kan hända att du "fastnar" för en viss skola eller en viss utbildning. Om inte det, så får du i alla fall bättre allmän uppfattning på vad som finnas kan - inom gymnasiet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    :)

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV