Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna!

    Det är mycket bra att du är motiverad! Det finns många olika yrken inom Vård och hälsa. Läkare är ett av dem. Andra är:

    Sjuksköterska, Specialistsjuksköterska, Röntgensjuksköterska, Undersköterska, Specialistundersköterska, Audionom, Logoped, Dietist, Fysioterapeut, Tandsköterska, Tandtekniker, Tandhygienist, Optiker och du kan själv också leta lite mer bland yrkena inom "Hälsa & sjukvård"www.framtid.se - så hittar du kanske ännu fler spännande yrken.

    Jag tycker det är en mycket bra idé att kika lite närmare på Vård- och omsorgsprogrammet. Där lär man sig grunderna i medicin och omvårdnad och blir undersköterska. Det finns sedan många olika alternativ efter gymnasiet: söka till yrkeshögskola - där utbildningar till Specialistundersköterska och Tandsköterska finns och även andra utbildningar inom Hälsa&sjukvård; jobba ett par år och se vad man vill göra sen; man kan också på VO bli direkt behörig att söka till Sjuksköterska på högskola/universitet. Du ska kunna komplettera med kurser på komvux eller genom prövningar och bli behörig till att söka Läkarprogrammet på sikt. Det tar kanske ett år längre tid, men med ett yrke "i bagaget" har du bra grund för framtiden. Du ska kunna jobba på somrarna och ha extra jobb under vidare studier, vilket är annars svårt att få om man ej har ngt yrke som man lärt sig på gymnasiet.

    Kika gärna på info på andra sidor som jag länkar till i mitt svar (allt som är i blått i mitt svar är klickbara länkar). Fundera lite och återkom sedan om du vill fråga ngt mer. Du är välkommen att höra av dig! Lycka till med DittGymnasieval!

    Bästa hälsningar och återkom gärna om du har frågor kvar att ställa! Fråga SYV finns här för dig!

    L. :)

    P.S: den "allmänna rekommendationen" är att man bör helst ha lägst C-betyg i matte från grundskolan och gilla matte, fysik och kemi eller i alla fall ha lätt för de ämnena för att klara studier på naturvetenskapsprogrammet

    Liselotte