Annie

    Hej! Jag går samhällsprogrammet och mina lärare säger att jag måste ha 200 poäng i Moderna språk för att få en gymnasieexamen. Problemet är att jag inte fick godkänt i språk i ettan och numera läser ett nytt språk.

    Nu till trean säger mina lärare att jag måste läsa steg två i mitt nya språk, samtidigt som jag måste läsa ett individuellt val. Rektorn däremot säger att jag måste välja utökat program (antingen Matte 3 eller engelska 7) om jag vill läsa språk nu i trean, men då kan jag inte heller välja något annan individuell kurs.

    Jag kommer inte klara att läsa varken engelska 7 eller matte 3, och undrar därför ifall man verkligen måste ha 200p i språk för att få gymnasieexamen när man läser samhällsprogrammet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej
    Det stämmer att påå SA ingår 200 p. moderna språk inom Programgemensamma ämnen, och med det är Obligatoriska.
    Kika gärna på Programplan för SA. Längst ner i programplanen ser du Programstruktur som är obligatorisk att följa om man ska uppnå kraven för examensbevis. Uppnår man ej kraven för exam.bevis får man studiebevis som inte ger grundläggande behörighet till högskola.
    De elevers som har andra modersmål än svenska kan ha modersmål i stället för moderna språk.
    Det går också att ha F i kurserna i moderna språk, faktiskt i båda kurserna, det går med 200p. F i moderna språk ändå få ut examensbevis (men det drar ner jämförelsetalet rätt så mycket).

    Om du i slutet av år3 får ut ett Studiebevis, kan du på komvux komplettera mot exam.bevis. På komvux är inte moderna språk obligatoriska. Du kan, alltså få ut Högskoleförberedande exam.bevis från komvux utan att ha kurserna i mod.språk i beviset.

    Exakt hur gymnasieskolan lägger upp studieplanen: i vilka årskurser som mod.språk läses och vilka mod.språk som kan erbjudas (förutom tyska, franska & spanska som måste erbjudas) - är upp till varje skola.
    Vänligen
    Julia