Emma

    Jag undrar om vilket betyg man får är avgörande på samma sätt på universitetet som på gymnasiet och grundskolan? På gymnasiet och grundskolan var systemet att ju bättre betyg man får desto högre meritvärde när man sedan ska söka till diverse utbildningar på nästa utbildningsnivå. Är systemet detsamma på högskolenivå? Räknar man inte behörighet och konkerrens per avklarade hp-poäng i tidigare avklarade kurser?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    svar på din fråga beror på...
    1. om det finns möjighet att få högre än endast "godkänt" på de kurser som just du kommer att läsa (ofta finns det endast två betyg - jämför med gymnasiearbete på gymnasiet... där endast E betyg finns eller F-betyg, inga fler)
    2. vad vill man göra efter sina universitetsstudier.
    Om ingen möjlighet finns att få högre betyg än endast "godkänt", då finns den ju inte. Om den finns, finns det ingen anledning att inte sträva efter så högt betyg som möjligt, tycker jag. Exempelvis, när jag läste till Studie- och yrkesvägledare hade vi EN KURS i vårt program där betygsskala gick högre upp än Godkänt, man kunde få VG på den, VälGodkänt betyg.
    Ang. beror på vad man vill göra efter universitetet
    Söker man jobb, är det upp till en arbetsgivare att avgöra vad hen tycker är viktigt inklusive personliga egenskaper (med undantag av "reglerade yrken >>" där exempelvis läkarlegitimation är ett krav).
    Vill man, däremot, studera vidare - på avancerad nivå så kan lite olika urvalskriterier tillämpas; bland annat kan man titta på hur höga betyg man fick på sin grundutbildning (återigen, om det över huvudet taget fanns möjlighet att få högre än Godkänd, vilket är rätt ovanligt).